Nieuwe wissellaadsystemen, trekker-opleggers en bergingsvoertuigen nodig
Defensie gaat 600 wissellaadsystemen, 100 trekker-opleggercombinaties in 3 hoofdvarianten en 85 wielbergingsvoertuigen kopen. Dat is de conclusie na een onderzoeksfase van het programma ‘Defensiebrede Vervanging Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en Wielbergingsvoertuigen’. Staatssecretaris Christophe van der Maat liet dit vandaag per brief aan de Tweede Kamer weten.
De voertuigen worden gebruikt bij bevoorrading, graafwerkzaamheden, het slaan van bruggen, zwaar transport en het bergen van wielvoertuigen. Nieuwe transportmiddelen zijn nodig om te voldoen aan de huidige operationele eisen. De oude zijn bovendien aan het einde van hun technische levensduur.
Volledig geweldsspectrum
Naast de voertuigen wordt materieel voor onder meer opslag-, overslag- en fysieke distributie vervangen. Ook omvat de aankoop gepantserde cabines en remote controlled weapon stations. Ze zijn nodig om met de voertuigen te kunnen opereren in het volledige geweldspectrum. Ook krijgen de voertuigen banden waarmee in geval van nood, ondanks lekkage, kan worden doorgereden.
De voertuigen moeten optreden onder zware terrein- en klimatologische omstandigheden. Een deel moet zelfs inzetbaar zijn bij amfibische opdrachten en operaties waarbij geen brugslagmaterieel beschikbaar is. Dit stelt hoge eisen aan het materieel op het gebied van terreinvaardigheid, temperatuurbestendigheid, waadvermogen, bestuurbaarheid, bedieningsgemak en klimaatbeheersing.
‘Van de plank’
Defensie wil bestaande technologie en systemen kopen. Waar nodig worden die zogenoemde commercial/military off the shelf-voertuigen aangepast aan de militaire eisen. Ook moet de milieu- en klimaatbelasting van het nieuwe materieel zo laag mogelijk zijn. Tijdens de aanbesteding is daarom specifieke aandacht voor brandstof-besparende technieken. Ook kijkt Defensie naar rijsimulatoren en elektronische leeromgevingen voor het opleiden en trainen.
Defensie bekijkt doorlopend of er, als gevolg van de plannen in de Defensienota 2022, eventueel meer voertuigen nodig zijn.
Met het huidige project is € 250 miljoen tot € 1 miljard gemoeid. Deze investering wordt vóór 2028 gedaan.