Nieuwe treinwagons vergroten militaire mobiliteit

Bij de Poolse leverancier Wagony Swidnica is vandaag ceremonieel de eerste van de 77 nieuwe treinwagons aan Defensie overgedragen. De wagons zijn nodig vanwege de toenemende relevantie van spoorvervoer.

Commandant van de Divisie Facilitair Logistiek en Beveiliging brigadegeneraal Laurens Jobse stipte het belang aan van de nieuwe treinwagons. “Na de eerdere ingebruikname van het roll-on-roll-offschip New Amsterdam zet Defensie nu met deze dieplaadspoorwagons opnieuw een belangrijke stap naar een robuuste eigen strategische transportcapaciteit.”

De behoefte aan materieel voor strategische verplaatsingen is toegenomen door de dreiging aan de grenzen van het NAVO-grondgebied. Maar ook met het oog op meer oefeningen in Hongarije en Polen vanwege de voorgenomen sluiting van grote Duitse oefenterreinen. Daarnaast is er de wens om strategische verplaatsingen uit te kunnen voeren, zoals het verplaatsen van troepen van andere landen over Nederlands grondgebied bij het leveren van host nation support

Ook speelt de samenstelling van het wagenpark een rol. Het aantal hogere en zwaardere wielvoertuigen zoals de Scania Gryphus en Scania WLS is toegenomen. Deze voertuigen kunnen alleen over het spoor worden vervoerd met dieplaadspoorwagons. Ook worden er meer containers per spoor vervoerd.

Ontdekkingstocht

Projectleider Niels Teunissen: "Spoorwagons lijken op het eerste oog misschien ‘stukken staal op wielen’. Toch bleek de uitvoering van het project minder eenvoudig dan gedacht. Bijvoorbeeld de regelgeving rond spoormaterieel was van het begin tot het einde een ontdekkingstocht. Daarbij bracht de ontwikkeling van de staalprijs door de geopolitieke situatie ook uitdagingen met zich mee.”

In december 2020 bestelde Defensie 70 nieuwe dieplaadwagons. Een aantal dat uiteindelijk is verhoogd tot 77. Op 22 augustus 2022 zijn er al 17 nieuwe wagons afgeleverd op raccordement ’t Harde.

In de Defensienota is aangegeven dat er geld is voor de aankoop van meer wagons.