Vernieuwing Vliegbasis Eindhoven in 2027 van start
De start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven ondergaat vanaf februari 2027 een renovatie. Ook komt er een verbeterd Instrument Landing System (ILS). Dit maakt landen bij zeer dichte mist mogelijk. Tijdens de werkzaamheden kan er 5 maanden niet worden gevlogen. Eindhoven huisvest militaire transportvliegtuigen. Staatssecretaris Christophe Van der Maat meldde het onderhoud gisteren aan de Tweede Kamer.
De kwaliteit van de start- en landingsbaan neemt af. Dat komt door gebruik, veroudering, weersinvloeden en het hoge grondwaterpeil op en rondom de vliegbasis. Deze moet dus snel vernieuwd worden. Het doel van de renovatie is dat de vliegbasis blijft voldoen aan de militaire eisen voor vliegvelden. Dat zorgt voor een betere veiligheid en operationele inzetbaarheid.
Werkzaamheden
Naast het onderhoud van de start- en landingsbaan worden ook de zijkanten ervan verbreed. Daarnaast zijn er andere werkzaamheden. Een daarvan is het aanleggen van het verbeterde ILS, een radionavigatiesysteem om te landen bij zicht tot slechts 50 meter.
Verder komt er een zogeheten ‘Oostrolbaan’. Deze extra taxibaan vermindert het aantal baankruisingen. Dat komt de efficiëntie en de veiligheid ten goede.
Ook neemt Defensie maatregelen die de wateroverlast op het banenstelsel moeten verminderen.
Tegelijk met de baanrenovatie krijgt het vliegveld een Vliegtuig Afrem Installatie (VAI) voor gevechtsvliegtuigen.
Vliegverkeer stilgelegd
Het vliegveld heeft maar 1 start- en landingsbaan. Daarom is er van februari tot en met juni 2027 geen vliegverkeer mogelijk. Voor militaire vliegtuigen onderzoekt Defensie op welke andere vliegvelden dat in die periode wel kan.
De luchtvaart- en reisbranche moet er rekening mee houden dat ook civiele vluchten tijdelijk elders worden ondergebracht. Eindhoven Airport onderzoekt samen met civiele luchtvaartmaatschappijen de mogelijke alternatieven. Dat gebeurt in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.