Campagne brengt vaardigheden en eigenschappen van veteranen in beeld

Militairen met uitzendervaring hebben vaardigheden en eigenschappen die van meerwaarde zijn voor het bedrijfsleven en publieke organisaties. Om daar meer erkenning en waardering voor te krijgen trapte de Stichting Onbekende Helden gisteren de campagne Ongekende Krachten af. Een doel daarvan is ook het bijstellen van het maatschappelijk beeld over veteranen.

Vergroot afbeelding Veteranen lopen in een optocht tijdens de Nederlandse Veteranendag met achter hen toekijkend publiek.
Veteranen paraderen tijdens Veteranendag.

De campagne bestaat onder meer uit 10 video’s, gemaakt door journalist Gijs Wanders en zijn team. Hij interviewt veteranen met een nieuwe baan, na hun tijd bij Defensie. Het gaat om duo-interviews, ook de huidige leidinggevenden komen aan het woord. Zij vertellen over de specifieke kwaliteiten die de oud-militairen meebrengen.

Veteranen hebben tijdens hun uitzending niet alleen hun leiderschapskwaliteiten, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkeld. Uit de interviews blijkt dat ze op de werkvloer uitblinken in focus en daadkracht. Ze houden ook overzicht en blijven kalm in stressvolle situaties. Als leidinggevenden brengen ze een ander perspectief in. Dat is vooral gericht op samenwerken binnen het team, de bereidheid om aan te pakken en coachend leiderschap.

Amerikaanse series en films

De nieuwe campagne moet het beeld over veteranen bijstellen. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders hen als moedig, trots en plichtsgetrouw zien. Toch zijn er ten onrechte ook sterke associaties met psychische problemen zoals PTSS. Dat beeld wordt versterkt door vooral Amerikaanse series en films. Daarin worden veteranen vaak opgevoerd als  mannen en vrouwen met aanpassingsproblemen. Dit terwijl meer dan 90% geen blijvende schade heeft na  zijn of haar uitzending. Het overgrote deel ziet die vooral als een verrijking.

Effectiever en competitiever

Bedrijven en organisaties die hun teams effectiever en competitiever willen maken hebben baat bij de inzet van veteranen. De interviews worden daarom breed verspreid in zoveel mogelijk sectoren. Denk aan de zorg, techniek, ICT en logistiek.

De campagne loopt tot Veteranendag 2025.