45 jaar ingezet voor Nederland (videoserie)
In de videoserie Farewell Falcon ziet u het verhaal van de F-16 Fighting Falcon. Vanaf 1979 vloog de Koninklijke Luchtmacht met dit jachtvliegtuig. De mensen die er mee gevlogen en gewerkt hebben geven een bijzonder inkijkje.
Ontwerp en geschiedenis
Een scherp en wendbaar vliegtuig, dat kracht uitstraalt. De invoering van de F-16 luidde voor de luchtmacht een geheel nieuw, digitaal, tijdperk in. De lichte constructie en sterke motor zorgden voor een groot klimvermogen en grote wendbaarheid waardoor het toestel uitblonk in vrijwel iedere denkbare taak.
Je wordt een soort vogel. Je wordt een roofvogel.
Video deel 1: ontwerp en geschiedenis
Bouw en introductie
De eerste F-16 werd in juni 1979 in ontvangst genomen. Na een introductierondje boven de Friese 11 steden komt de eerste Nederlandse F-16 boven Vliegbasis Leeuwarden aan. De selectie en werving van de F-16 begon eind jaren '60 en in 1975 werd de definitieve keuze gemaakt. Nederland voerde de F-16 in samen met de Verenigde Staten, België, Denemarken en Noorwegen. Fokker werd verantwoordelijk voor de productie van de Nederlandse en Noorse F-16's.
De neus ging open en daar kwam de eerste F-16 uit…
Video deel 2: bouw en introductie
Ongevallen
In de eerste jaren gaan meer toestellen verloren dan waar vooraf op gerekend is. Nog voordat het laatste toestel in 1992 aan de luchtmacht is afgeleverd zijn er al 25 neergestort. Hierbij komen 13 vliegers en 1 burger om het leven.
Alle regels die we hebben zijn met bloed geschreven.
Video deel 3: ongevallen
Techniek en onderhoud
Om de F-16 als modern gevechtsvliegtuig operationeel te houden, worden in de loop der jaren veel veranderingen uitgevoerd. De midlife update eind jaren '90 is de belangrijkste. Hoewel de F-16 na alle wijzigingen uiterlijk nog hetzelfde lijkt, is het 'onder de motorkap' een totaal ander vliegtuig.
De hele tijd dat die F-16 bij ons heeft gevlogen is dat vliegtuig gemodificeerd geweest.
Video deel 4: techniek en onderhoud
Missies 1
De eerste 14 jaar wordt de F-16 alleen gebruikt om te oefenen. In 1993, kort na de Koude Oorlog, komt daar abrupt verandering in.
Tijdens Operation Deny Flight worden Nederlandse F-16’s voor het eerst met scherpe wapens ingezet. Boven oorlogsgebied in het voormalig Joegoslavië.
Wij hadden niet gedacht dat wij zo snel al eigenlijk de oorlog ingestuurd zouden worden.
Video deel 5: missies 1
Missies 2
Nederlandse F-16's voeren na de Amerikanen en de Fransen de meeste jachtvliegsorties uit tijdens de luchtoorlog boven Kosovo. De Koninklijke Luchtmacht wordt na afloop van Operation Allied Force als ‘absoluut tot het A-team behorend’ gekwalificeerd door de Amerikaanse luchtmacht. De kwaliteiten kwamen later in Afghanistan ook weer duidelijk naar voren. In samenwerking met grondtroepen en met afgewogen beslissingen.
Alles wat we geleerd hadden in trainingen, werkte daar.
Video deel 6: missies 2
Missies 3
Elke missie heeft zijn eigen verhaal. Voor veel vliegers is de eerste gewapende inzet iets wat meteen naar boven komt als het over operaties gaat. Een moment van ontzettend veel spanning, maar ook van trots. Een moment waarin alle training samenkomt en ze datgene kunnen doen waarvoor ze zijn opgeleid. Het échte werk.
Zien jullie wel dat er op jullie wordt geschoten?
Video deel 7: missies 3
Afscheid
Voor de een was het de ultieme jongensdroom om haar te mogen vliegen, voor de ander een eer om eraan te mogen sleutelen. Bij velen zorgde de F-16 de afgelopen decennia voor een gevoel van vertrouwen, veiligheid en bescherming. Al die verschillende verhalen en gevoelens bij elkaar vormen zoveel meer dan geschiedenis. Een samenspel tussen mens en machine. Tussen personeel op de grond en in de lucht. We zeggen farewell tegen een icoon, maar niet tegen alles wat ze ons heeft gebracht.
Het zit erop. We zijn een nieuw hoofdstuk ingegaan.