Mariniers in Rotterdam vallen in de smaak bij hun omgeving
De omgeving van de Van Ghentkazerne in Rotterdam waardeert het contact met de daar gelegerde mariniers. Burgers en samenwerkingspartners benoemen de goede communicatie, maatschappelijke bijdragen en open houding. Wel missen zij een centraal meldpunt voor vragen of klachten over de kazerne. Dat blijkt uit een onderzoek van de Auditdienst Rijk (ADR).
Die voerde dat uit in opdracht van het programma Defensie Open op Orde. Na de zogeheten toeslagenaffaire is bij alle ministeries zo’n programma opgezet. Dat moet onder meer leiden tot het beter reageren op signalen. De bedoeling daarvan is het vertrouwen van de burger in de Rijksoverheid te herstellen.
Met oefeningen in en om de stad staat de Van Ghentkazerne middenin de samenleving. Dat werkt alleen als er goed contact is met de omgeving. Door externe signalen te herkennen ontstaat een beeld van wat er in ‘de buitenwereld’ leeft. En kan Defensie pro-actiever, gerichter en transparanter informatie met haar omgeving uitwisselen.
Uit het ADR-rapport blijkt dat de Rotterdamse kazerne hierin veel dingen goed doet. Zo worden signalen bij oefeningen op een niet-militair terrein ter plekke afgehandeld. Ook zijn organisaties uit de stad die door de ADR zijn geïnterviewd over het algemeen positief over hun samenwerking met de kazerne en het Mariniersopleidingscentrum (MOC). Maar er is ook ruimte voor verbetering. Zo weten burgers niet waar zij een melding kunnen doen of een vraag kunnen stellen over de kazerne. Op de website van Defensie ontbreekt daarvoor de mogelijkheid.
Nieuwsplatform
De militaire organisatie neemt al stappen om de interactie te verbeteren en nieuws over Defensielocaties beter vindbaar maken. Zo bekijkt Defensie momenteel of ze een interactief nieuwsplatform kan ontwikkelen. Daarbij is het een voorwaarde dat een melder uitkomt bij het juiste onderdeel en de gewenste informatie. Dat werkt uiteraard twee kanten op. Defensie krijgt zo ook beter inzicht in wat er extern leeft en kan daarop inspelen.