Actros-brandweerwagen
Het Actros-brandbestrijdingsvoertuig is speciaal ontworpen voor het opereren onder de vaak moeilijke omstandigheden in (overzeese) uitzendgebieden. Het voertuig kan helikopterbranden blussen, maar is ook geschikt voor algemene brandbestrijding op een compound (militaire basis) of vliegstrip.
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
FARP
De Actros is bedoeld voor bijvoorbeeld de brandbeveiliging van een FARP (Forward Arming and Refueling Point), een tijdelijke vooruitgeschoven tank- en bewapeningsstrip. Met name op een FARP brengen het bijtanken en herbewapenen van helikopters risico met zich mee door de aanwezigheid van kerosine, zuurstof en munitie. Bij een calamiteit moet dan ook snel en doeltreffend gereageerd kunnen worden.
Bijzonderheden
- Volledig terreinwaardig en zelfstandig bij temperaturen van -32 oC tot +47 oC.
- Voorzien van airco, standkachels en verwarmingselementen in de tanks die voorzien zijn van extra isolatie.
- Scherfwerende voorzieningen in en onder de cabine.
- Elektrische lier.
- Militaire aanpassingen in het voertuig zoals black-out verlichting, hijs- en sjorogen, en voorzieningen voor luchttransport (C-17-transportvliegtuig).
Zelfstandig
De robuuste, 6 x 6 aangedreven toendrabeige brandweerwagen kan in onverhard terrein onder hoge en lage temperaturen geheel zelfstandig opereren. Een aggregaat zorgt voor de energie waarmee de verwarming of koeling van het voertuig en blussysteem worden geregeld. Het aggregaat kan ook de noodverlichting op een compound van elektriciteit voorzien of andere voertuigen.
Black out
Voor nachtelijke operaties is het voertuig voorzien van een black-out modus. Hierbij schakelt de bemanning over speciale black-light LED-verlichting in de cabine en materiaalruimtes. Dit licht beïnvloedt het zicht niet van het personeel en piloten op een FARP-locatie die gebruik maken van nachtzichtapparatuur.
Specificaties
- lengte: 11 meter
- breedte: 2,5 meter
- hoogte: 3,5 meter
- gewicht: zo’n 29.000 kilo, inclusief blusstoffen
- aandrijflijn: automatische transmissie, 6x6 aandrijving
- chassis: Mercedes-Benz, type Actros 2965A
- motor: Mercedes-Benz, OM502, V8, 650 pk (480 kilowatt)
- aggregaat: Kirsch 40KVA (230 volt en 400 volt)
- ademluchtcompressor: Bauer Mariner 250E, 250 barp
- bemanning: 3; bevelvoerder, chauffeur/pompbedienaar en redder/ondersteuner
- aantal: 5
- in gebruik bij: de Koninklijke Luchtmacht
Specificaties blussysteem
- brandweertechnische installatie: Rosenbauer (Oostenrijk)
- capaciteit bluswatertank: 5.000 liter
- capaciteit schuimvormend middel tank: 300 liter
- capaciteit poederblusinstallatie: 135 kilo
- aandrijving bluspomp: Deutz 197 pk (147 kilowatt) 6-cilinder dieselmotor
- bluspomp: Rosenbauer NH35 3.500 liter per minuut bij 10 bar
- schuimmengsysteem: Rosenbauer FixMix 1/3
- schuimblussysteem: Rosenbauer FLASH-CAFS drukluchtschuimsysteem, 3.000 liter per minuut
- bumperkanon (bumpermonitor): Rosenbauer RM25E met feedback control joystick, 2.200 liter per minuut bij 15 bar
Langer inzetbaar
Het spuiten van water en de combinatie water/schuim gebeurt met het bumperkanon of de haspel met straalpijp. Het bluspoeder wordt met een aparte haspel met straalpijp opgespoten.
Voor bescherming tegen vuur van onderaf is het voertuig voorzien van bodemsproeiers. De gehele bekabeling aan de onderzijde is uitgerust met een hittebestendige mantel.
Het hogedruk schuimblussysteem FLASH-CAFS (compressed air foam system) geeft het bumperkanon een bereik van 70 meter wat blussen op een veilige afstand mogelijk maakt.
De CAFS- en ademluchtflessen worden gevuld met een ademluchtcompressor. Bij de watertank gebeurt dit met een elektrische dompelpomp of via het waterleidingnetwerk.
De Actros-brandweerwagen is door het efficiënte gebruik van bluswater langer inzetbaar dan reguliere blussystemen.
Reddingsgereedschap
De voertuigen worden per 2 ingezet. De bluseigenschappen zijn identiek, maar de uitrusting is anders. Het ene voertuig fungeert als vliegwachtauto, met materieel om een vliegtuigbrand te bestrijden. De ander is ingericht als hulpverleningsauto met verschillende redgereedschappen.
De wagens hebben een afsluitbaar kistensysteem in rekken zodat, afhankelijk van de functie van het voertuig, de bepakking uitwisselbaar is. Dit systeem maakt het ook eenvoudig reddingsgereedschap mee te nemen in een transporthelikopter voor een snelle reddingsactie verder weg.
Locaties
De 5 voertuigen staan op Vliegbasis Gilze-Rijen (2), het Militair Luchtvaart Terrein Deelen (1) en het brandweeropleidingencentrum in Woensdrecht (2).