Yamaha-motorfiets

De Yamaha FJR1300K is de standaard motorfiets van de Koninklijke Marechaussee. Met de snelle ‘dienstfiets’ vervult het krijgsmachtdeel een belangrijk deel van zijn surveillance- en politietaken op de Nederlandse wegen.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Specificaties

  • aantal: 300
  • gewicht: 330 kilo
  • snelheid: 230 kilometer per uur
  • vermogen: 106 kilowatt
  • in gebruik bij: Koninklijke Marechaussee

Taken

De motor wordt ingezet voor: 

  • Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV), wettelijke controletaak in het grensgebied;
  • beveiliging waardetransporten De Nederlandsche Bank;
  • politietaken;
  • ceremoniële taken;
  • begeleiden militaire konvooien;
  • escortes;
  • surveilleren.

Verschillen tourversie

De FJR1300K verschilt op verschillende punten van de civiele tourversie. In plaats van een duozit heeft de motor een monozit met een mobilofoonkoffer. De marechaussee-uitvoering heeft een hogere en bredere kuipruit en kuipverbreders ter hoogte van de handen, bovenbenen, onderbenen en voeten voor windbescherming. De motor heeft ‘cruise control’ voor extra comfort tijdens lange ritten en om een stopteken met de rechterhand te kunnen geven.

Zwaailichtpaal

De motor heeft een zwaailichtpaal, LED-flitsers rondom, stopborden aan de voor- en achterzijde en 2 sirenes. De vering is speciaal op extreem gebruik aangepast. De koplamp kan knipperen tussen groot- en dimlicht. Dit valt vaak meer op dan blauw licht.

Nieuwe motorfietsen

De Koninklijke Marechaussee krijgt vanaf 2015 stapsgewijs 172 nieuwe patrouillemotorfietsen. De oude motoren zijn aan het einde van hun levensduur.

De nieuwe motorfiets is een doorontwikkeling van de huidige Yamaha FJR1300K. De Yamaha FJR1300A is meer gestroomlijnd en heeft een hoger verstelbaar windscherm en een bredere kuip dan zijn voorganger.

Grotere zichtbaarheid

Voor de marechaussee is een nieuwe cockpit ontworpen met een bedieningspaneel bij het linker- en rechterhandvat. De rijder kan hiermee alle vormen van licht, geluid en communicatiemiddelen bedienen. Ook is de zichtbaarheid van de motorfiets vergroot met verschillende extra (LED)-lichtsignalen in blauw en amber. Er is een leeslampje en een bluetoothfunctie voor de mobiele telefoon, maar ook een C2000-mobilofoon die alle andere systemen zo nodig overruled.

Van de 172 nieuwe motorfietsen die de KMar gaat gebruiken zijn er 130 bestemd voor de normale politie- en patrouilletaken. 12 motoren zijn speciaal uitgerust voor het begeleiden van speciale transporten en 30 stuks worden in duo- en enkelzituitvoering gebruikt voor opleidingsdoeleinden.