Verzoek om informatie over een specifiek onderwerp

U kunt bij de MIVD een dossier opvragen over een onderwerp dat tot het aandachtsgebied van de dienst hoort of heeft behoord. Bijvoorbeeld voor studiedoeleinden. Denk aan dossiers over een organisatie of een gebeurtenis. Dat heet een 'inzageverzoek bestuurlijke aangelegenheden'.

Let op: lees hieronder eerst waar uw verzoek aan moet voldoen voordat u het aanvraagformulier invult.

Formuleer het verzoek nauwkeurig

Het is belangrijk dat u aangeeft:

  • over welk onderwerp u informatie wilt ontvangen. Formuleer een zoekvraag;
  • over welke specifieke periode u gegevens opvraagt.

Uw verzoek wordt makkelijker en gaat sneller als u kunt aangeven:

  • wat voor soort documenten u wilt ontvangen. Bijvoorbeeld gespreksverslagen, rapporten, notulen;
  • wat de context is van het onderwerp;
  • welke trefwoorden bij het onderwerp horen;
  • waarvoor u de informatie nodig heeft.

Informatie die de MIVD niet deelt

De MIVD mag geen informatie geven over een specifiek onderwerp als de gegevens:

  • nog van belang zijn voor een lopend onderzoek. In de jaarverslagen zijn de aandachtsgebieden van de dienst te lezen;
  • bronnen en werkwijzen bekend maken;
  • persoonsgegevens van anderen bekend maken.

Het heeft geen zin om inzage te vragen als het onderwerp te breed is geformuleerd. Voorbeeld: ‘een aanvraag tot kennisneming van alle gegevens over Iran'. Zo'n verzoek neemt de MIVD niet in behandeling. Dat zou het archiefonderzoek teveel capaciteit, kosten en andere verzoeken vertragen.

Juiste manier van aanvragen

Bij het aanvragen van informatie over een onderwerp stuurt u op:

  • een document met uw verzoek. Daarin staat:
    • uw naam, adres, postcode en woonplaats;
    • uw verzoek;
    • uw handtekening;
    • de datum.

U kunt uw verzoek als bijlage bij het formulier meesturen.

Dit is de procedure

De MIVD heeft 3 maanden de tijd om uw verzoek te behandelen. Dit kan met 4 weken worden verlengd. Als uw verzoek binnenkomt krijgt u een ontvangstbevestiging. Als uw verzoek behandeld is, krijgt u een beschikking. In die beschikking staat of we een dossier hebben kunnen samenstellen. Dit inzagedossier ontvangt u samen met de beschikking.

Aanvraagformulier

Met onderstaand formulier kunt u gegevens over een specifiek onderwerp aanvragen. Dit heet inzageverzoek inzage bestuurlijke aangelegenheden. Andere verzoeken of meldingen worden niet in behandeling genomen.  Vul het contactformulier in als u een vraag heeft aan de MIVD.

Via uw e-mailadres kunnen wij de ontvangst van uw aanvraag bevestigen.
Stuur uw verzoek met uw naam, adres en handtekening als bijlage mee met dit formulier.
Verwerking van uw persoonsgegevens

Meer informatie over het verwerken van persoonsgegevens bij de MIVD vindt u in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017).