Misstand melden
Vermoedt u dat de MIVD de wet heeft overtreden en er daardoor gevaar dreigt voor de (volks)gezondheid of de veiligheid van personen? Dan kunt u een vermoeden van een misstand melden.
Voorwaarden voor het melden van een misstand
- De misstand is geweest.
- Er moeten goede redenen zijn voor uw melding. Uit uw melding moet duidelijk worden dat de MIVD niet heeft gewerkt volgens de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) of de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo).
Daarnaast moet er:
- een maatschappelijk belang in gevaar zijn;
- een gevaar zijn voor de veiligheid van personen, of een gevaar zijn voor het goed functioneren van de openbare dienst. Dit kan door de manier van optreden van de MIVD zijn, of juist door het niet optreden van de MIVD.
Soms hoeft een melding niet in behandeling genomen te worden. Bijvoorbeeld als u een melding doet over een beslissing waartegen u bezwaar of beroep kunt indienen, of kon indienen.
Zo meldt u een vermoeden van een misstand
U kunt een vermoeden van een misstand op de volgende manieren melden:
- Telefonisch, via (070) 318 75 99. Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 10.00 uur.
- Per post aan:
Minister van Defensie
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Afdeling Juridische Zaken/klachten
Postbus 20701
2500 ES Den Haag - Digitaal, via het 'Formulier misstand melden' onderaan de pagina.
Let op: vertel nooit geheime informatie in uw melding.
Hoe uw melding wordt behandeld
De MIVD moet binnen 12 weken op uw melding reageren. Soms lukt dit niet omdat de melding ingewikkeld is. Dan mag er langer dan 12 weken over worden gedaan. U krijgt hierover een brief met uitleg waarom het langer duurt en hoe lang. Nog meer uitstel is mogelijk als u dat schriftelijk goedkeurt.
De MIVD neemt uw melding in behandeling en probeert tot een goede oplossing voor beide partijen te komen. De persoon over wie de melding gaat, wordt ook gevraagd zijn of haar zienswijze te geven.
Meldingen die de MIVD niet in behandeling neemt
De MIVD hoeft uw melding niet in behandeling te nemen wanneer:
- de melding ongegrond is (niet terecht of niet volgens de regels).
- het maatschappelijk belang of de ernst van de misstand te klein is.
- er al een melding is ingediend en behandeld over dezelfde misstand waarover u een melding doet. Behalve als er een nieuw feit of een nieuwe omstandigheid bekend is geworden die tot een ander oordeel over de misstand kan leiden.
- een rechter al heeft geoordeeld over de misstand en deze uitspraak vaststaat (dus onherroepelijk is).
Rechtsbescherming
Als melder heeft u het recht te reageren op besluiten van de MIVD. Daarvoor moet u procedureel en materieel zorgvuldig handelen.
Procedureel zorgvuldig handelen betekent dat u uw vermoeden van een misstand eerst binnen de MIVD heeft gemeld. Als dit om goede redenen niet mogelijk is, kunt u terecht bij de afdeling klachtbehandeling van de toezichtcommissie CTIVD.
Materieel zorgvuldig handelen betekent dat u goede redenen heeft om te vermoeden dat de feiten in uw melding juist zijn.
Als u het niet eens bent
Bent u het niet eens bent met de uitkomst of manier van afhandeling van uw melding door de MIVD? Dan kunt u terecht bij de afdeling klachtbehandeling van de toezichtcommissie CTIVD.
Afdeling klachtbehandeling CTIVD
De afdeling klachtbehandeling van de CTIVD neemt een melding alleen in behandeling als zij vindt dat er sprake is van een vermoeden van een misstand. De afdeling is dus niet verplicht een onderzoek naar de melding in te stellen.
Wordt de melding wel in behandeling genomen, dan maakt de afdeling klachtbehandeling CTIVD een rapport op. Hierin staan de bevindingen en het oordeel over de melding. De CTIVD zorgt ervoor dat de identiteit van de melder niet te herleiden is. Deze wordt alleen bekendgemaakt als de melder daarmee instemt.
De minister van Defensie krijgt het rapport te zien en kan hierop reageren. Er kunnen aanbevelingen in het rapport staan waar de minister iets mee moet doen. Vervolgens wordt de Tweede Kamer op de hoogte gebracht van het rapport en de reactie van de minister.
De minister wordt alleen geïnformeerd als de melder de afdeling klachtbehandeling van de CTIVD inschakelt. Dit gebeurt dus niet als de MIVD de melding intern kan afhandelen.