Militaire bijdrage Rode Zee
Nederland draagt bij aan de EU-operatie Aspides en de internationale Operation Prosperity Guardian in de Rode Zee. Deze operaties zijn voor het handhaven van vrije doorvaart. De Rode Zee is een cruciale route voor de scheepvaart tussen het Suezkanaal en de Indische Oceaan.
Vrije doorvaart
De vrije doorvaart van goederen in de Rode Zee handhaven is van cruciaal belang voor consumenten in Europa. Ook Nederlandse consumenten krijgen te maken met prijsstijgingen als transport in de Rode Zee hinder ondervindt.
Zr.Ms. Tromp
Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. Tromp patrouilleerde voor beide operaties in de Rode Zee. Dit deed ze vanaf 27 maart tot 23 april 2024. Ze was aanwezig om raketten en drones van rebellen te bestrijden.
Zr.Ms. Karel Doorman
In het Rode Zeegebied zijn bevoorradingsschepen en medische capaciteit nodig. Het logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman leverde daar voor operatie Aspides een bijdrage aan met ruim 250 personeelsleden. Dat was vanaf mei tot augustus 2024. De Karel Doorman tankte andere schepen bij, waarschuwde andere schepen voor dreigingen en had voor de medische rol een chirurgisch team en een Cougar-transporthelikopter aan boord.
De Karel Doorman kreeg bescherming van 4 schepen van andere landen die deelnemen aan de operatie Aspides en wanneer nodig van schepen van de Operation Prosperity Guardian. Ook was er een force protection team van het Korps Mariniers aan boord.
Vanaf half juni was de Karel Doorman ook het vlaggenschip van EU-operatie Aspides, met aan boord een Nederlandse commandeur als force commander, met zijn internationale staf.
Stafofficieren voor maritieme veiligheid
Nederland levert stafofficieren aan verschillende operaties in de Rode Zee. Zo draagt Nederland ook in het aansturen van de operaties bij aan de maritieme veiligheid. Voor Aspides werken nog een aantal stafofficieren en een politiek adviseur op het operationele hoofdkwartier in het Griekse Larissa.
Ook levert Nederland militairen aan het maritiem veiligheidscentrum in Brest. Dit geldt als eerste aanspreekpunt voor reders en de scheepvaart. Het centrum levert zo een belangrijke bijdrage aan de bescherming van de vrijheid van navigatie en handel door het operatiegebied.