Meldingen chroom-6 uit 2020
Als bij testen of werkzaamheden chroom-6 wordt aangetroffen op materieel, vastgoed of andere spullen moet een Defensiemedewerker dat melden. Dat gebeurt bij de leidinggevende en via ‘Melden voorval’ in het digitale personeelssysteem PeopleSoft. De meldingen uit 2020 staan op deze pagina. Meldingen worden geplaatst zoals de melder ze heeft opgeschreven.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 03-12-2020 00.00 uur.
- Initiële melding: 03-12-2020 10.20 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
- Gevaarlijke stoffen.
Aanvullende kenmerken
- Defensiebrede melding.
Soort voorval
Onveilige situatie.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000435 Uddel - Kamp Aocs Nw Milligen
Toedracht
Tijdens renovatiewerkzaamheden in het wachtgebouw (geb. 205 Hoofdwacht DBBO AOCS NM) bleek dat er Chroom-6 is verwerkt in de diverse lagen verf op de plinten en kozijnen.
Vermoedelijke oorzaak
Schilderwerkzaamheden uit het verleden.
Omvang schade met betrekking tot
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: nee.
Media aandacht
NVT
Genomen maatregelen
Diverse instanties zijn geinformeerd, VKAM, RVB
Overige van belang zijnde gegevens
De kozijnen worden voorzien van een sticker cq bericht dat men deze niet dient aan te raken.
Extra info
Aan welke risico’s is het personeel blootgesteld?
Niet van toepassing. Het betreft alleen kozijnen en plinten die in principe nooit aangeraakt worden.
Welke acties zijn genomen om de risico’s onmiddellijk terug te brengen?
Bekend stellen bij al het personeel, kazerneleiding geïnformeerd. VKAM heeft hierop nog een testje uitgevoerd. Aanvraag gedaan bij VKAM om stickers te krijgen die we op de kozijnen willen plaatsen, dit is helaas nog niet gelukt.
Welke structurele acties staan er op de planning?
Afwachten bevindingen RVB.
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen?
Personeel dat dagelijks aanwezig is geïnformeerd
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en zo ja wat is de uitkomst daarvan?
Nee heeft niet plaatsgevonden, geen blootstelling geweest en dus niet van toepassing.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 27-11-2020 10.15 uur.
- Initiële melding: 27-11-2020 11.37 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
Sleutel(s)
- Gevaarlijke stoffen.
- Arbeidsmiddelen.
Aanvullende kenmerken
Geen.
Soort voorval
Incident.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000874 Rijen - Def Heli Commando
Toedracht
Betrokken persoon heeft werkstukken uit straalcabine gehaald welke speciaal bedoeld is voor het verwijderen van chroom zes houdende verflagen . Ze heeft een nieuw object in de straalcabine gelegd, waarna ze aan het stralen is gegaan. Deze straalcabine is een gesloten systeem. Als extra veiligheid laten we mensen bij het stralen een stofmasker en overal dragen. Hieraan heeft zij voldaan. Na het verwijderen van het nieuwe object uit de straalcabine constateerde zij dat er straalstof op objecten in de ruimte lag. Zij heeft toen direct de ondergetekende locatie manager er bij gehaald.
Na een korte ondervraging om uit te zoeken wat er aan de hand is heb ik de ruimte gesloten en de sleutel ingenomen en tot nader order alle straalwerkzaamheden stilgelegd. Ik heb de lokale SLVOO ingelicht, deze is echter nieuw en onopgeleid. Via de mail heb ik HPVE en C-930 op de hoogte gebracht. Omdat betrokkene op dit moment een KMSL leerling is heb ik de instructeur ingelicht. Ik heb betrokken laten douche, schone kleding laten aantrekken en de oude laten wassen.
Vermoedelijke oorzaak
Electro/mechanisch defect waardoor de straalkast een reinigingscyclus start met open deuren. Hierdoor ontstaat overdruk die vervuild straalgrit uit de cabine blaast.
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: onbekend.
Genomen maatregelen
Persoon laten douchen en schone kleren laten aantrekken. Werkzaamheden stilgelegd en ruimte afgesloten.
Overige van belang zijnde gegevens
Aan welke risico’s is het personeel mogelijk blootgesteld?
Betrokken persoon heeft werkstukken uit straalcabine gehaald welke speciaal bedoeld is voor het verwijderen van chroom zes houdende verflagen . Ze heeft een nieuw object in de straalcabine gelegd, waarna ze aan het stralen is gegaan. Deze straalcabine is een gesloten systeem. Als extra veiligheid laten we mensen bij het stralen een stofmasker en overal dragen. Hieraan heeft zij voldaan. Na het verwijderen van het nieuwe object uit de straalcabine constateerde zij dat er straalstof op objecten in de ruimte lag. De slang die het vervuilde straalgrid naar het filter vervoerd bleek gescheurd te zijn waardoor chroom-6 houdend grit / stof vrij is gekomen in de ruimte. Zij heeft toen direct de ondergetekende locatie manager er bij gehaald. Er is dus mogelijk sprake geweest van een beperkte blootstelling. Omdat betrokkene beschikte over voldoende PBMn en na het incident direct is overgegaan tot het verwijderen van vervuilde kleding en een douche is blootstelling boven de norm uitgesloten.
Welke acties zijn genomen om de risico’s onmiddellijk terug te brengen?
Na een korte ondervraging om uit te zoeken wat er aan de hand is de ruimte gesloten en de sleutel ingenomen en tot nader order alle straalwerkzaamheden stilgelegd. HPVE en C-930 op de hoogte gebracht. Omdat betrokkene op dat moment een KMSL leerling was is ook de instructeur ingelicht. Betrokkene heeft gedoucht, schone kleding aangetrokken en de oude laten wassen. Later is de firma die verantwoordelijk is voor het onderhoud langs gekomen om te bekijken hoe de slang heeft kunnen scheuren en deze te repareren. Ook is onmiddellijk een specialistische reiniging aangevraagd voor deze ruimte.
Welke structurele acties staan er op de planning met tijdschema?
De gescheurde slang is vervangen en de reiniging van deze en omliggende ruimtes is uitgevoerd. De afdeling controleert de slang nu periodiek op gebreken.
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen?
Ja, personeel dat gebruik moet maken van de cabine is bekend met de mogelijke risico’s. MC is middels het SMS DHC geïnformeerd.
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en wat is de uitkomst?
Er is direct na het incident contact geweest met de bedrijfsarts. Deze heeft naar Safety gebeld met de mededeling of een gezondheidsonderzoek kon worden uitgevoerd. Safety heeft vervolgens contact gezocht met het CEAG om te vragen wanneer een gezondheidsonderzoek noodzakelijk is. Er is toen gevraagd of de blootstelling mogelijk boven de grenswaarde uit is gekomen. Dit was niet het geval. Volgens het CEAG was BM dan niet noodzakelijk.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 28-09-2020 09.00 uur.
- Initiële melding: 22-10-2020 11.53 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
Sleutel(s)
- Gevaarlijke stoffen.
Aanvullende kenmerken
- Defensiebrede melding.
- Geen.
Soort voorval
Incident.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000491 Hoogerheide - Vlb Woensdrecht
Toedracht
In het kader van een onderzoek tbv de DMO is gevraagd een ballistisch paneel in stukken te zagen tbv fire tests. We hebben een poging gedaan om dit met de lintzaag voor elkaar te krijgen. Hiermee hebben we alleen de metalen omlijsting weten te snijden. Het zaagblad liep vast op de laag glas die kennelijk in het artikel verwerkt zit. Toen is er geprobeerd te slijpen op het kunstof deel op het oppervlak. Dit gaf echter niet het gewenste resultaat. Dit is uitgevoerd in een slijpcabine in de afgezogen kast. Toen zijn de werkzaamheden gestaakt.
Vermoedelijke oorzaak
Zaag- en slijpwerkzaamheden zijn uitgevoerd zonder kennis dat er chroom-6 in het artikel verwerkt zit. De fabrikant gaf ook aan dat er geen chroom-6 in verwerkt zat. De marine heeft het werk overgenomen en is van plan het met de Waterjet machine te verwerken. De marine heeft uit voorzorg een chroom-6-test gedaan en was deze positief. Nu zijn de werkzaamheden gestaakt en heeft de DMO ons ingelicht over de situatie.
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: onbekend.
Genomen maatregelen
Personeel ingelicht over mogelijke bloodstelling tijdens werkzaamheden.
De situatie is beoordeeld door ARBO-specialisten van LCW. De lintzaag is 2x ca 1 minuut gebruikt voor het daadwerkelijk zagen in het frame waarbij een Kiekens stofzuiger is toegepast. Deze lintzaag produceert grof stof. Door de aard van het stof, de geringe duur van de handeling en de toegepaste afzuiging is de kans op blootstelling door inademing zeer gering. De kans op blootstelling via de huid
(armen) is niet uit te sluiten.
De slijpwerkzaamheden zijn uitgevoerd in de slijpcel die voorzien is van een werkbank met afzuigbak en een Kiekens stofzuiger. Hierbij is enkele keren, gedurende een paar seconden, het metaal geraakt. Door de kortdurende handelingen en het toepassen van bron- en puntafzuiging is de kans op blootstelling via inademing gering. De blootstellingskans via de huid (armen) is gering maar valt niet volledig uit te sluiten.
Beide werkplekken zijn direct na de werkzaamheden schoongemaakt met de Kiekens stofzuiger. Aanvullende schoonmaak is niet nodig.
Door de lange periode die tussen de werkzaamheden op het LCW en het gebruik van de detectiepen door de marine zat, is verder (medisch) onderzoek voor betrokkenen niet mogelijk / zinvol. Door de betrokken LCW-medewerkers zal een Dfe 50 formulier worden opgemaakt.
Overige van belang zijnde gegevens
Genomen acties door AIBV/LCW:
CZSK geadviseerd een 2e test met de detectiepen uit te voeren. Ook deze test geeft een positieve indicatie voor de aanwezigheid van chroom-6. Risk Board en MC LCW geinformeerd.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 16-09-2020 00.00 uur.
- Initiële melding: 30-09-2020 09.32 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
Sleutel(s)
- Gevaarlijke stoffen.
- Grondgebonden wapensystemen.
Aanvullende kenmerken
- Geen.
Soort voorval
Onveilige situatie.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000275 Leusden - Inst Bedrijf Landsys
Toedracht
Tijdens de voorbereiding van het spuiten wordt het complete voertuig licht geschuurd. De vlakke delen worden met de machine en afzuiging geschuurd (schuurmiddel met fijne korrel) en de ronde delen worden zogenaamd gescotched (met de hand en een schuurpad). Doel is om de bestaande verflaag licht op te ruwen zodat er een goede hechting is voor de nieuwe verflaag (nieuwe DKV). Tijdens het schuren is met de machine de huls van de loop geraakt, hierdoor is men op de primer laag uitgekomen. Deze primer had voor ons bijzondere kleur waardoor wij een Chroom 6 test zijn gaan uitvoeren. Het resultaat van deze test is Positief. De aluminium huls van de loop is Chroom 6 besmet!!! Het feit dat de schuurmachine de loop heeft geraakt is een incident..
De meeste voertuigen die Techniek heeft gespoten zijn tijdens het zwaar/licht project gespoten, dat zijn er ongeveer 80. De werknemers dragen meestal volgelaatsmaskers, dit is protocol bij het schuren van Chroom6. 20% van de tijd draagt men halfgelaatsmaskers, dit is geen chroom6 protocol, wel toegestaan bij niet kankerverwekkende lakken. Nu is het zgn. scotchen een laag energetisch proces, waarbij de stofdelen door de zwaartekracht naar beneden vallen. dit in tegenstelling tot een energetisch proces (zonder goede afzuiging) daar worden stofdelen de ruimte ingeslingerd.
Bovenstaande in acht genomen is het risico dat medewerkers besmet zijn laag, maar wel degelijk aanwezig. Als men had geweten dat de buitenzijde besmet is met Chroom6, dan wordt er altijd met de juiste PBM gewerkt, zowel de werkplaatschef als de collega zelf zijn daar heel bewust mee bezig.
Van dit incident is een ILS melding gemaakt, SAPnr 12888874.
Vermoedelijke oorzaak
Ergens in het fabricage proces heeft de OEM met Chroom6 primer gespoten. Er dient oi een onderzoek te komen naar de Chroom 6 plekken op de CV-90. In eerste instantie zou het voertuig CHroom 6 vrij zijn. Gedurende de tijd en de behandelingen komen we er achter dat meer en meer componenten Chroom 6 besmet zijn. Dit dient in kaart worden gebracht zodat defensie haar personeel goed kan informeren hoe om te gaan met deze componenten.
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: onbekend.
Genomen maatregelen
ILS melding aangemaakt, SAPnr 12888874 cfm. SOP. Hiermee is de wapensysteemdriehoek (incl. normsteller) geinformeerd en hiermee kunnen de bestaande instructies worden aangepast. Betrokkenen intern Techniek hebben melding gekregen. De collegae die schuren, gaan 100% beschermd werken
Overige van belang zijnde gegevens
Er is sprake van een nieuw onderkende locatie met Chroom 6 op een systeem waarvan bekend is dat deze Chroom 6 bevat. De afgesproken handelingen/meldingen zijn verricht. Eea moet mi goed worden uitgezocht bij en door de normsteller en de OEM. Onbekendheid van Chroom 6 op CV90 brengt de gezondheid van medewerkers onnodig in gevaar.
Nadere informatie:
Chroom6 in huls van loop CV-90
Aan welke risico’s is het personeel mogelijk blootgesteld.
Zeer beperkte blootstelling. De werkzaamheden hebben plaatsgevonden in een schuurcabine met ruimteafzuiging. MDW’s waren aan het werk met een overall en een halfgelaatsmasker. Normaal gesproken wordt de loop met scotch-brite bewerkt ivm ronde vorm van de huls. Dit is een laag energetisch proces en daarmee is er een laag blootstellingsrisico. De vlakke delen van de CV-90 worden mechanisch met een schuurmachine bewerkt, deze schuurmachine is voorzien van afzuiging. Nu is bij dit incident een beweging gemaakt met de schuurmachine langs de huls van de loop. Daarbij is een vorm van punt belasting opgetreden en is zeer plaatselijk door de toplaag geschuurd tot op de primer. Zie foto bij de melding (en attached): zeer beperkte omvang. In eerste instantie was het de mdw niet opgevallen, maar zijn collega heeft vrij snel daarna gezien dat de vlakschuurmachine door de toplaag heen gegaan was. De MDW’s waren in dit geval zelf van mening dat er geen/minimaal blootstellingsrisico is geweest.
Welke acties zijn genomen om de risico’s onmiddellijk terug te brengen?
Bij schuren van CV90 zijn per direct de werkwijze/eisen “werken met Chroom6” van toepassing verklaard (volgelaatsmasker etc) om eventuele volgende blootstellings-verrassingen veilig te kunnen “verwerken”.
Welke structurele acties staan er op de planning met tijdschema
Schuren CV90 per direct volgens Cr6 werkwijze. Andere acties zijn belegd bij de wapensysteemdriehoek, er is een ILS melding aangelegd. Sapmelding 12888874 Afstemming tussen sectie PVA en Afd Tech heeft plaatsgevonden. Er is vandaag (of wordt morgen) een M5 melding aangemaakt, waarmee de WSD wordt geïnformeerd. Melding voorval bij Directie Materiaal en Diensten van CLAS bekend gesteld.
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen
Ja, personeel en MC geïnformeerd.
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en wat is de uitkomst?
Nee, er heeft geen blootstelling plaatsgevonden.
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen
Ja, personeel en MC geïnformeerd.
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en wat is de uitkomst?
Nee, er heeft geen blootstelling plaatsgevonden.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 04-06-2020 00.00 uur.
- Initiële melding: 05-06-2020 13.57 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
Sleutel(s)
- Gevaarlijke stoffen.
Aanvullende kenmerken
- Geen.
Soort voorval
Onveilige situatie.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000275 Leusden - Inst Bedrijf Landsys
Toedracht
Tijdens werkzaamheden aan CV90 voertuigen viel het de monteur op dat er gele grondverfdelen te voorschijn kwamen op componenten in de toren. Daarop hebben we de bevoegde personen gevraagd om een chroom-6 test uit te voeren met de daarvoor geschikte middelen. De test wees uit dat er op meerdere componenten chroom-6 waargenomen is. Hebben daarop meerdere voertuigen laten testen. Het vreemde wat naar voren kwam, was dat het ene voertuig wel chroom-6 bevatte en het andere voertuig niet, op de geteste componenten. De componenten waar chroom-6 op aangetroffen is, zijn juist de componenten waar de monteur en bemanning van de CV90 regelmatig met hun handen aan moeten zitten. En zij zien slijtageplekken daaraan waardoor juist de chroom-6 vrijkomt. Op de foto's is ook te zien dat de verflaag afbrokkelt en ernaast ligt.
Vermoedelijke oorzaak
primer of conserveerlaag gebruikt door de leverancier van de CV90.
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: onbekend.
Genomen maatregelen
Chroom-6 test uitgevoerd. Pe hoofd op de hoogte gesteld. H-Tech op de hoogte gesteld. Betrokken werkplaats geïnformeerd. Melding voorval gemaakt. ILS-melding in SAP gemaakt.
Overige van belang zijnde gegevens
Graag verder onderzoeken of onze testen en constateringen kloppen, omdat we verschillende voertuigen hebben getest en de uitslagen daaruit verschillen.
Extra info vraag/antwoord
Aan welke risico’s is het personeel mogelijk blootgesteld?
Geen blootstelling boven de grenswaarde; er zijn geen hoogenergetische bewerkingen uitgevoerd.
Welke acties zijn genomen om de risico’s onmiddellijk terug te brengen?
Niet van toepassing. Aangezien er geen hoogenergetische werkzaamheden werden uitgevoerd, is er geen sprake van blootstelling boven de grenswaarde.
Welke structurele acties staan er op de planning (met tijdschema)?
Afstemming tussen sectie PVA en Afd Tech heeft plaatsgevonden. Er is vandaag (of wordt morgen) een M5 melding aangemaakt, waarmee de WSD wordt geïnformeerd.Melding voorval bij Directie Materiaal en Diensten van CLAS bekendgesteld.
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen?
Personeel is via regulier overleg geïnformeerd. MC is telefonisch geïnformeerd.
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en wat is de uitkomst?
Er heeft geen blootstelling boven de grenswaarde plaatsgevonden.
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 14-04-2020 00.00 uur.
- Initiële melding: 17-04-2020 12.58 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
- Gevaarlijke stoffen.
- Luchtvaartgerelateerd.
Aanvullende kenmerken
- Mogelijke politieke impact.
- Defensiebrede melding.
Soort voorval
Incident.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Toedracht
Fabrikant Pratt & Whitney heeft Defensie geïnformeerd dat in residu dat op bepaalde delen van de hete sectie van gebruikte vliegtuigmotoren (gasturbine motoren), in een aantal gevallen chroom-6 is aangetroffen. Dit residu zou bij werkzaamheden aan deze delen mogelijk tot blootstelling aan chroom-6 kunnen leiden. Het residu leidt niet tot performance problemen van de motoren. Bij navraag blijkt dit ook voor te komen in vliegtuigmotoren van andere fabrikanten - ook in de civiele luchtvaart.
Vermoedelijke oorzaak
Pratt & Whitney geeft aan naar de oorzaak nader onderzoek uit te voeren. De hoge werktemperaturen in de motoren speelt een rol.
Omvang schade met betrekking tot
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: ja.
Andere Defensieonderdelen gebruiken mogelijk ook gasturbinemotoren waarin zich dit verschijnsel kan voordoen.
Media aandacht
Chroom-6; Voor zover bekend nog geen media aandacht. DCO is reeds betrokken en is een passieve lijst van woordvoering en Q&A aan het opstellen.
Genomen maatregelen
Werkzaamheden aan de 'hot sections' van gasturbinemotoren is per direct stilgezet. CLSK directeur Materiele Instandhouding heeft een crisisoverleg geïnitieerd met relevante organsatiedelen. Op hoofdlijnen zijn risicovolle werkzaamheden geïdentificeerd. Postholders Maintenance zijn geïnformeerd dat veiligheidsmaatregelen bij het werken aan vliegtuigmotoren op detailniveau verbeteren naar aanleiding van dit nieuwe inzicht. Er zijn diverse vragen geïdentificeerd die door tussenkomst van DMO LVS aan de fabrikanten (ook niet-P&W) worden gesteld.
Operationele consequenties
Lijkt niet waarschijnlijk.
Overige van belang zijnde gegevens
In sommige vliegtuigtypes wordt afgetapte lucht uit de motor gebruikt voor verwarming van de cockpit en cabine. Er wordt uitgevraagd bij de fabrikant of residu ook in deze leidingen kan voorkomen en daardoor zou kunnen vrijkomen in het interieur van een toestel. Tevens wordt nagevraagd wat dit betekent voor de emissie van de motoren. (NB: dat geldt dus voor alle gasturbinemotoren - ook civiel)
Datum en tijd voorval en melding
- Voorval: 08-09-2020 11.00 uur.
- Initiële melding: 08-09-2020 14.31 uur.
Type voorval
- Bedrijfsveiligheid.
- Gevaarlijke stoffen.
- Asbest.
Aanvullende kenmerken
- (Mogelijke) politieke impact.
- Operationele consequenties: Onbekend, mogelijk stagnatie door vertraging onderhoud.
Soort voorval
Incidenten.
Omstandigheid
Reguliere bedrijfsvoering.
Locatie voorval
Defensielocatie: 0000000491 Hoogerheide - Vlb Woensdrecht
Toedracht
Op Vlb Woensdrecht in geb 11 hal 2 is door de aannemer een grote hoeveelheid stof vanaf de dakconstructie af geveegd met mogelijk/waarschijnlijk CMR of Chroom6 houdend stof. In deze productiehal is het werkcentrum helimotoren gevestigd die (vrij plotseling) plek moest maken voor de aankomende renovatie van de hal. Deze week zijn ze begonnen met inventaris, productiehulpmiddelen en motoren te verplaatsen naar tijdelijke locaties verspreid voor het gebouw. De aannemer is daar al tussendoor aan het rijden met hoogwerkers (waardoor we AIBV hebben gevraagd even mee te kijken of dit veilig verloopt. Terwijl dit overleg in de hal plaatsvindt komt er nog een hoogwerker binnen gereden van de schilders die in de verbouwing de dakconstructie en leidingen op het dak gaan schilderen. De schilders vegen met een bezem een deel van de dakconstructie schoon waardoor een metershoge zwarte stofwolk door de productiehal trekt. De dakconstructie is al meermaals aangemerkt als noodzaak om CMR reiniging op uit te voeren vanwege de CMR/Chroom6 werkzaamheden in t verleden en dit zou voorafgaand aan de verbouwing gedaan worden.
Meerdere (opengewerkte) helimotoren, gereedschap, productiehulpmiddelen en medewerkers in de hal zijn in aanraking geweest met die grote stofwolk. Mogelijk is ook hal 1 (F100 lijn) onderdeel van besmettingsgebied dat nu alleen afgezet is in hal 2.
Vermoedelijke oorzaak
Onvoldoende communicatie met/door aannemer, onvoldoende besef bij werklieden, te veel afdelingen binnen Defensie die hieraan bezig zijn waardoor uiteindelijk niemand verantwoordelijk is voor correcte uitvoering.
Omvang schade met betrekking tot
- Tijdens diensttijd: ja.
- Consequenties andere defensieonderdelen: ja.
Werkcentrum ligt stil waardoor helimotoren niet op tijd af komen. Bij wapensystemen met schaarste kan dit operationele consequenties hebben.
Media aandacht
Chroom 6.
Genomen maatregelen
Alle werkzaamheden stilgelegd, gebied afgezet, medewerkers tijdelijk naar huis gestuurd.
Operationele consequenties
Helimotoren komen niet op tijd af.
Overige van belang zijnde gegevens
Meerdere mensen en spullen in besmettingsgebied.
Reactie/beoordeling van deze melding door CLSK en CEAG:
De situatie is beoordeeld door ARBO-specialisten (arbeidshygiënisten) van LCW en CEAG. De situatie heeft zich kunnen voordoen omdat in deze ruimte sprake is van historische vervuiling vanwege de eerder uitgevoerde hoogenergetische bewerkingen. Echter, de buis waar stof vanaf geveegd is, ligt op ruim 4 meter hoogte en minimaal 4 meter van de dichts bij zijnde werkplek. Verwacht mag worden dat de vervuiling op de buis niet direct stof bevat dat afkomstig is van de werkzaamheden. Het stof dat van de buis af is geveegd zal dus waarschijnlijk geen chroom-6 bevatten. De kans op blootstelling aan chroom-6 boven de grenswaarde is niet waarschijnlijk.
Geadviseerd is, volgens het vastgestelde protocol uit de assortimentsinstructie, nu eerst een dieptereiniging uit te voeren. Deze dieptereiniging wordt nu volgens spoedprocedure in gang gezet. Het werkcentrum is geadviseerd om de plekken waar het stof is neergekomen te laten reinigen en daar PBM bij te gebruiken, om intensieve blootstelling aan stof te voorkomen. Na het reinigen van de machines en gereedschappen (zie ook rubriek genomen maatregelen) kunnen deze weer in gebruik worden genomen.
De aannemer heeft gevraagd of er stofmonsters genomen kunnen worden. Analyse van stofmonsters kan iets zeggen over de samenstelling van het stof, maar aan de hand van stofmonsters kunnen geen betrouwbare uitspraken worden gedaan over de mate van blootstelling.
Extra info vraag/antwoord
Aan welke risico’s is het personeel mogelijk blootgesteld.
Door het wegvegen van het stof door de aannemer kunnen de aanwezigen zijn blootgesteld aan het stof dat mogelijk CMR/CrVI bevat. De inschatting door de specialisten op basis van eerdere beoordelingen is dat hierbij geen grrenswaarde zal zijn overschreden.
Welke acties zijn genomen om de risico’s onmiddellijk terug te brengen?
Hal 2 is ontruimd. Er is een eerste schoonmaak geweest vooruitlopend op de dieptereiniging. Hal 2 stond al op de planning om een dieptereiniging uit te laten voeren. Alle omliggende werkplaatsen hebben reeds een dieptereiniging ondergaan. Hal 1 is ook industrieel gereinigd.
Welke structurele acties staan er op de planning met tijdschema
n.v.t
Is het personeel en het MC geïnformeerd en/of doorverwezen
We voeren 1x/ 2 weken overleg met de MC waarin alle relevante punten besproken worden. Over dit incident is de MC geïnformeerd. Het personeel is ingelicht tijdens een speciale bijeenkomst.
Heeft er een gezondheidsonderzoek plaatsgevonden en wat is de uitkomst?
Er wordt geen gezondheidsonderzoek uitgevoerd.