Geluidhoeveelheid en vlieghoogten
Voor vliegbases in Nederland is afgesproken hoeveel geluid ze mogen produceren. Ook gelden er bepaalde vlieghoogten voor militaire en civiele vliegtuigen en helikopters. Voor laagvliegoefeningen gebruikt Defensie vaste routes en gebieden.
Oefenen in laag boven de grond vliegen is nodig omdat vliegers tijdens hun missies daar ook mee te maken kunnen krijgen. Door zo laag mogelijk te vliegen blijft een vlieger buiten het zicht en radarbeeld van een tegenstander. Dit vergroot de kans op een succesvolle operatie en verhoogt de overlevingskans van de vlieger.
Animatievideo: Waarom vliegen luchtmachthelikopters zo laag?
Waar liggen de oefengebieden boven Nederland?
Klik op de rondjes op de kaart (versie 2023) voor meer informatie over de laagvliegroutes en laagvlieggebieden.

Uitleg van de nummers in de afbeelding
Laagvlieggebied Noord-Drenthe
Gemeente Aa en Hunze. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied West-Drenthe
Gemeente Westerveld. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied Wieringermeerpolder, Kop van Noord-Holland
Gemeente Hollands Kroon. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied Salland
Regio Salland. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied Eder- en Ginkelse Heide
Gemeente Ede. Oefengebied landmacht en luchtmacht voor verbeteren verplaatsen grondtroepen landmacht.
Laagvlieggebied Voorne-Putten en Hoeksewaard
Gemeentes Hoeksche Waard, Nissewaard en Voorne aan Zee. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied Oirschot
Gemeente Oirschot. Oefengebied landmacht en luchtmacht voor verbeteren verplaatsen grondtroepen landmacht.
Laagvlieggebied De Peel
Gemeentes Asten, Deurne, Horst aan de Maas, Leudal, Nederweert en Peel en Maas. Oefengebied landmacht en luchtmacht voor verbeteren lucht- en grondverdediging.
Laagvlieggebied Midden-Drenthe
Gemeentes Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden en Hoogeveen. Oefengebied landmacht en luchtmacht voor verbeteren verplaatsen grondtroepen landmacht.
Laagvlieggebied Veluwe en Randmeren
Gemeentes Apeldoorn, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Dronten. Oefengebied landmacht en luchtmacht voor verbeteren verplaatsen grondtroepen landmacht.
Laagvlieggebied Maas en Waal
Gemeentes Altena, Maasdriel, Oss, West Maas en Waal en Zaltbommel. Oefengebied luchtmacht voor verbeteren navigeren en positioneren helikopters in onbekend terrein.
Laagvlieggebied Vliehors Range
Gemeente Vlieland.
Vlieghoogten
Voor militaire en civiele vliegtuigen en helikopters gelden minimale vlieghoogten. Deze zijn vastgelegd in de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen:
- jachtvliegtuigen: minimaal 360 meter (1.200 feet);
- helikopters: minimaal 45 meter (150 feet);
- propellervliegtuigen: minimaal 300 meter (1.000 feet);
- voor opleidingsdoeleinden bestemde propellervliegtuigen: minimaal 150 meter (500 feet).
In de laagvlieggebieden (militaire helikopters) en op laagvliegroutes (militaire vliegtuigen) in Nederland mag lager worden gevlogen:
- jachtvliegtuigen: minimaal 75 meter (250 feet);
- helikopters: lager dan 45 meter (150 feet);
- propellervliegtuigen: minimaal 75 meter (250 feet).
Help mee de vliegveiligheid verbeteren
Om veilig te kunnen vliegen hebben militaire vliegers aeronautische kaarten. Op die kaarten kunnen zij obstakels zien, zoals windmolens, UMTS-masten, hoge gebouwen of lichtmasten. Om de aeronautische kaarten zo actueel mogelijk te houden heeft Defensie uw hulp nodig. Ziet u in uw omgeving iets nieuws gebouwd worden dat 15 meter of hoger is? Dan kunt u dit melden via de website www.verbeterdeluchtvaartkaart.nl.
Maximum hoeveelheid geluid per vliegbasis
Laagvliegen kan hinder veroorzaken voor mensen die onder of in de buurt van laagvliegroutes en -gebieden wonen. Met wetten en regelgeving is vastgelegd hoeveel geluid dat mag zijn.
Voor elke vliegbasis is bijvoorbeeld vastgelegd hoeveel geluid in een jaar mag worden gemaakt, de geluidszonering. Hiervoor is volgens wetten en regels een gebied bepaald rond de vliegbasis, de zogeheten Ke-contour. Deze geluidscontour kun je zien als een badkuip die wordt gevuld met het geluid van vliegbewegingen. Hoe meer geluid, hoe sneller hij vol is. Ook het tijdstip van een vlucht wordt meegenomen. Dezelfde vlucht 's nachts vult de badkuip bijvoorbeeld 10 keer zo snel, omdat er dan meer hinder is. Door te plannen verspreidt de luchtmacht de hoeveelheid geluid over het jaar.
Bij de Ke-contouren is uitgegaan van vaste aanvlieg- en vertrekroutes. Door weersomstandigheden, een zwerm vogels, ander luchtverkeer of noodomstandigheden komt het voor dat vliegtuigen en helikopters een andere route moeten kiezen.
Bij nieuw te bouwen woningen en bij de hoogte van nieuwe gebouwen houden gemeenten en provincies rekening met de hoeveelheid geluid in een gebied. Bestaande woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen binnen een bepaald gebied rond de vliegbasis hebben geluidswerende voorzieningen gekregen.
Video: geluidsbelasting
Deze animatiefilm geeft uitleg over geluid. Weet u bijvoorbeeld wat een KE-zone is? Of wat een badkuip met geluid van vliegbewegingen is?