Manticore-terreinvoertuig
De Manticore is het nieuwe terreinvoertuig van de krijgsmacht. Het voertuig gaat de Mercedes-Benz- en Landrover-terreinwagens en de YPR-pantservoertuigen vervangen. Met de Manticore kunnen militairen hun werk doen onder de meest veeleisende dreigings-, klimaat- en terreinomstandigheden.
Het terreinvoertuig weegt ongeveer 13 ton en is groter dan zijn voorgangers. Qua omvang komt de Manticore het meest in de buurt van een Bushmaster. Door het modulaire karakter is het voertuig per missie in te zetten voor verschillende taken.
Verbeteringen
De Manticore heeft:
- een hogere terreinmobiliteit;
- meer ruimte en laadvermogen;
- meer en betere beschermingsmogelijkheden voor inzittenden;
- meer vuurkrachtmogelijkheden.
Taken
Defensie gebruikt het terreinvoertuig voor:
- algemeen vervoer;
- gevechtstaken;
- beveiligingstaken;
- gevechtssteuntaken (zoals luchtverdediging en vuursteun);
- logistieke taken;
- gewondentransport;
- commandovoering.
5 typen
De Manticore is er in 5 typen:
- softtop (ST), voor patrouilles en antitank-optreden;
- hardtop (HT) voor algemene diensttaken zoals konvooibegeleiding en verkenningen;
- pick-up (PU) voor goederenvervoer, logistieke functies en commandovoering/ vuurleiding;
- casualty transport (CAST) voor gewondentransport;
- Military Police (MP) en Air Force Security Vehicle (AFSV) voor beveiligingstaken.
Specificaties
- leverancier: Iveco Defence Vehicles (IDV)
- aantal totaal: 1.185, in de toekomst volgen er meer
- aantal per type:
- softtop (ST): 236
- hardtop (HT): 489
- pick-up (PU): 254
- casualty transport (CAST): 148
- Military Police (MP): 32
- Air Force Security Vehicle (AFSV): 26
- afmetingen
- lengte: 5,9 meter
- breedte: 2,43 meter
- hoogte: 2,8 meter (zonder toevoegingen)
- gewicht: circa 13 ton
- motor: FPT 6,7 liter zescilinderlijn (207 kW/ 1000 Nm)
- transmissie: geautomatiseerde 6-versnellingsbak
- aandrijving: verdeelbak hoog/laag, 4x4 continu, sperdifferentiëlen op assen en verdeelbak, voor meer grip
- bandenspanning: centraal bandenspanningssysteem
- chassis: ladderchassis, bladvering en stabilisatoren
- brandstof: F54, F63 (Euro III)
- actieradius: 600 kilometer
- snelheid: 80 kilometer per uur
- laadvermogen (exclusief toevoegingen zoals bepantsering en bewapening):
- softtop: 18 kN (1.800 kilo)
- hardtop: 15 kN (1.500 kilo)
- pick-up: 20 kN (2.000 kilo)
- casualty transport: 19 kN (1.900 kilo)
- Military Police/Air Force Security Vehicle: 15 kN (1.500 kilo)
- bepantsering: de typen CAST, MP en AFSV hebben standaard een doorlopende, gepantserde bestuurders- en werkruimte. De typen ST, HT en PU zijn te voorzien van bepantsering.
- overige beschermingsmogelijkheden:
- CBRN-filter en overdrukinstallatie
- rookbuslanceerinrichting waarmee een rookgordijn is op te trekken. Hiermee is het zelfs mogelijk te ontkomen aan de warmtebeelddetectie van de vijand.
- bewapening:
- De typen HT, MP en AFSV zijn te voorzien van een remote controlled weapon system (RCWS) voor een MAG-mitrailleur.
- Het type ST is voorzien van een ring- en raamaffuit (mitrailleuronderstel) voor een 12,7mm-mitrailleur, 40mm-Automatische Granaat Werper, Spike-antitankraket, MAG- en Minimi-mitrailleur.
- Het type MP is te voorzien van een gepantserde ringaffuit voor een MAG-mitrailleur.
- communicatiemiddelen (C4I): voor diverse standaard verbindingsmiddelen en Battlefield Management System (BMS)
- bemanning:
- softtop: 4
- hardtop: 4
- pick-up: 2
- casualty transport: 2 bemanning, 2 liggende gewonden of 1 liggende en 2 zittende gewonden
- Military Police/Air Force Security Vehicle: 2+6
- in gebruik bij: marine, landmacht, luchtmacht, marechaussee en Defensie Ondersteuningscommando
Verdeling voertuigen over de krijgsmachtdelen
De 1.185 Manticores die Defensie krijgt worden verdeeld over alle krijgsmachtdelen:
- landmacht: 948, typen ST, HT, PU en CAST;
- marine: 108, typen ST en CAST, (alle typen zijn geschikt voor diepwaden);
- luchtmacht: 94, typen HT, PU, CAST en AFSV;
- marechaussee: 28, type MP;
- en bij het Defensie Ondersteuningscommando: 6, type CAST.
De lesvoertuigen zijn geleverd. In maart 2024 komen de eerste Manticores beschikbaar voor de Defensieonderdelen.
Onderhoud terreinwagens
De Italiaanse fabrikant Iveco is verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van de Manticore. Een deel van het onderhoud gebeurt bij Iveco-dealers in Nederland. Militaire monteurs op kazernes voeren het andere deel van het onderhoud uit. Dit doen zij onder toezicht van Iveco. Door op kazernes en tijdens oefeningen ervaring op te doen kan Defensie de inzetbaarheid van het voertuig tijdens een missie helemaal zelf regelen.
Afscheid oude terreinwagens
Met de komst van de Manticore neemt Defensie afscheid van de volgende terreinwagens:
- Mercedes-Benz G280 CDI en 290GD bij de landmacht en luchtmacht;
- Landrovers bij de marine;
- YPR-pantserrupsvoertuigen bij de luchtmacht en marechaussee.