Zr.Ms. Rotterdam

Zr.Ms. Rotterdam is een amfibisch transportschip. Het vormt een combinatie van een vliegveld, haven, parkeergarage, ziekenhuis, hotel en communicatiecentrum.

Amfibisch transportschip

Zr.Ms. Rotterdam is een van de 2 amfibische transportschepen van de marine. Zr.Ms. Johan de Witt is het zusterschip. Ze worden ook wel Landing Platform Docks (LPD) genoemd. Het zijn de grootste schepen van de marine.

Het schip wordt ingezet voor internationale vredesoperaties en voor humanitaire doeleinden. Vanaf het schip transporteren snelle boten en helikopters eenheden en materieel. Naar en van het vasteland of andere schepen. Net als Zr.Ms. Johan de Witt kan het een volledig bataljon mariniers en materieel vervoeren. Daarnaast heeft het uitgebreide faciliteiten voor commandovoering vanaf het schip.

Op de boeg staat de NAVO-aanduiding van het landingsvaartuig: L800.

Video: Amfibische transportschepen

De amfibische transportschepen van de Koninklijke Marine zijn de schakel tussen zee- en landoperaties. En zorgen dat mariniers op de grens van water en land kunnen opereren. Zr.Ms. Rotterdam en Johan de Witt leveren vanaf zee ondersteuning aan amfibische operaties. Hun hoofdtaak is het aan land brengen van 600 gevechtsklare mariniers. Ook dienen ze als commandoplatform voor grootschalige amfibische operaties en operaties op zee. Ze kunnen ook worden ingezet in conflictsituaties, bijvoorbeeld voor evacuaties of het bieden van humanitaire noodhulp.

De schepen zijn vliegveld, haven, parkeerplaats en ziekenhuis in een. Met een ruim helikopterdek waar 2 helikopters tegelijkertijd kunnen opereren. Een groot inwendig dok waar mariniers met landingsvaartuigen en rubberboten in en uit kunnen varen. Een voertuigendek met ruimte voor zo'n 2 kilometer aan voertuigen. En een vrijwel volledig ziekenhuis met chirurgische capaciteit en intensive care.

In een wereld waar een groot deel van de bevolking leeft in verstedelijkte kustgebieden is het belangrijk om juist daar in te kunnen grijpen, wanneer nodig. De veelzijdige amfibische transportschepen van de Koninklijke Marine bieden deze mogelijkheid.

Geschiedenis Zr.Ms. Rotterdam

  • Kiel gelegd: 23 februari 1996.
  • Te water gelaten: 22 februari 1997.
  • In dienst gesteld: 15 april 1998.

Voorgangers

  • 1637-1641: roei-jacht, Admiraliteit van Friesland.
  • 1639-1658: fregat, Admiraliteit van de Maze.
  • 1652: fregat, Wapen van Rotterdam, Admiraliteit van de Maze.
  • 1652: brander, Wapen van Rotterdam, Admiraliteit van de Maze.
  • 1658-1665: fregat, Rotterdam / Wapen van Rotterdam, Admiraliteit van de Maze.
  • 1666: brander, Admiraliteit van de Maze.
  • 1666-1667: brander, Admiraliteit van de Maze.
  • 1672-1673: adviesjacht, Admiraliteit van de Maze.
  • 1674: transportschip, Nieuw Rotterdam, Admiraliteit van de Maze.
  • 1678-1694: fregat, Admiraliteit van de Maze.
  • 1695-1705: fregat, Admiraliteit van de Maze.
  • 1703-1712: linieschip, Admiraliteit van de Maze.
  • 1720-1721: linieschip, Admiraliteit van de Maze.
  • 1741-1749: linieschip, Admiraliteit van de Maze.
  • 1760-1781: linieschip, Admiraliteit van de Maze.
  • 1783-1799: linieschip, Admiraliteit van de Maze.
  • 1798-1815: linieschip, ex-Rotterdamsche Handel, ex-Commercie van Rotterdam, ex-Hersteller.
  • 1806-1820: linieschip, ex-Admiraal De Ruyter, ex-Piet Hein.
  • 1826-1862: fregat.
  • 1903-1937: mijnenlegger/mijnenvisser, ex-Stoomloodsvaartuig no. 3.
  • 1939-1943: trawler/hulpmijnenveger, ex-Mann Hero, ex-Evelyn Belman, ex-IJM112, ex-BV45.
  • 1946-1959: betonnings- en verlichtingsvaartuig, ex-Zeemeeuw.
  • 1957-1981: onderzeebootjager Friesland-klasse.

Waar komt de naam vandaan?

Het Landing Platform Dock Zr.Ms. Rotterdam is vernoemd naar de stad Rotterdam. Een stad die een nauwe band heeft met zowel de vloot als het Korps Mariniers.

In de tijd van de Republiek der Verenigde Nederlanden viel de vloot niet onder een ministerie van Defensie, maar waren er 5 verschillende admiraliteiten. Deze regelden de bouw, uitrusting en onderhoud van de schepen en het werven van de bemanning. In geval van oorlogsdreiging werd op last van de Staten-Generaal een eskader gevormd.

Een van de eerste admiraliteitscolleges zat in Rotterdam: de Admiraliteit van de Maze. Nog steeds herinnert kantoorgebouw De Admiraliteit, gelegen aan de Admiraliteitskade, hieraan. De werf van de Maze lag aan het einde van de Nieuwe Haven en het Haringvliet. Vanwege de omgang van de schepen deed de rede van Hellevoetsluis dienst als oorlogshaven van de Admiraliteit van de Maze.

Op grond van haar anciënniteit mocht de Maze het schip van de opperbevelhebber van de vloot leveren. Zo leverde de werf het beroemde vlaggenschip van Michiel de Ruyter, De Zeven Provinciën. De admiraliteit breidde gestaag uit en tot halverwege de 19e eeuw was Rotterdam een belangrijke werf voor de Koninklijke Marine. In 1850 verloor de Rotterdamse werf de concurrentieslag met andere marinewerven en sloot haar poorten. De gebouwen werden ingericht tot entrepot (een verzegelde opslagplaats), maar na een grote brand in 1891 werd ook deze gesloten.

Toch kreeg Rotterdam een nieuwe marineband dankzij de onderzeeboten. Van 1946 tot 1960 was de Onderzeedienst in de Waalhaven gevestigd. Ook de huidige onderzeeboten zijn op Rotterdamse werven gebouwd. Bovenal is Rotterdam mariniersstad. Al in de 18e eeuw woonden vele zeesoldaten in Rotterdam, in afwachting van hun inscheping bij de vloot. In 1817 werd de haven garnizoensstad van 8 compagnieën mariniers. In 1869 kwam er een marinierskazerne aan het Oostplein.

Embleem

Het embleem is ontleend aan het gemeentewapen van Rotterdam. Het is doorsneden in een bovenste en onderste deel. Het bovenste is gevierendeeld, waarbij deel 1 en 4 in goud een gaande leeuw tonen van sabel, getongd en genageld van keel (= rood). Deel 2 en 3 tonen in goud een gaande leeuw van keel, getongd en genageld van azuur. Het onderste deel toont in sinopel een paal van zilver. Als embleemspreuk staat er 'Sterker door strijd' in Latijnse letters van sabel op een lint van zilver.