FRISC-motorboot
De FRISC (fast raiding interception and special forces craft) is een zeer snel onderscheppings- en special forces-vaartuig. De FRISC’s zijn breed inzetbaar, van maritieme drugs- en terrorismebestrijding tot rivieroperaties. Het grootste deel van de FRISC’s is in gebruik bij de marine. Daarnaast zijn er 2 speciale FRISC's voor de Koninklijke Marechaussee/Douane en 2 stuks voor het Korps Commandotroepen (RHICC - rigid hull inflatable commando craft).
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
Lees ook: Vervanging voor onderscheppingsboot FRISC (25 oktober 2021)
Specificaties
- bemanning: 2 (bestuurder en navigator)
- opstappers: 8
- bewapening: eventueel 2 MAG-middelzware mitrailleurs
- navigatie-, communicatie- en camera-apparatuur: aanwezig en geschikt voor Nimcis (new integrated marines communications and information system)
- aantal: 52 (inclusief RHICC)
- in gebruik bij: Koninklijke Marine, Korps Mariniers en Koninklijke Marechaussee
Specificaties RHICC
- bemanning: 6 (bestuurder, navigator, bedienaar FLIR-camera en 3 boordschutters)
- opstappers: 9
- bewapening: 1 M2-zwaar machinegeweer of 1 automatische granaatwerper, 2 MAG-middelzware machinegeweren en 2 rookwerpers
- navigatie-, communicatie- en camera-apparatuur: 1 x 9500, 2 x 117, 1 x marifoon en een FLIR-camera (forward looking infrared)
- in gebruik bij: Korps Commandotroepen
Bijzonderheden RHICC
De snelle aanvalsboot is bedoeld voor operaties van het Korps Commandotroepen op binnenwateren. Het commandovaartuig heeft 2 Volvo Penta-motoren (2 x 435 pk). Hiermee haalt de maximaal 7 ton wegende boot een (top)snelheid van 82 km/uur. 1.300 liter diesel zorgen voor een bereik van 600 kilometer. De RHICC onderscheidt zich ook door de het verlaagde duikplatform aan de achterkant. Hierop kunnen bovendien kajaks of een kleine motorboot worden meegenomen.
Bijzonderheden FRISC marechaussee
De marechaussee gebruikt de FRISC als pilot voor het bewaken van de maritieme grens in het Waddengebied. Vanwege de mogelijke weersomstandigheden op de Waddenzee heeft de boot een stuurhut. Hierin worden radar en kaarten geprojecteerd op beeldschermen. Een camera, spiegels en veel ramen compenseren het iets beperkte blikveld. Met ruim 700 pk en een diepgang van slechts 90 centimeter kan de FRISC razendsnel uit de voeten in het waddengebied. De bemanning beschikt over een kombuisje en 5 luchtgeveerde stoelen.
3 typen marine
De FRISC’s van de marine en het Korps Mariniers zijn te verdelen in 3 typen: de Boarding Craft, Raiding Craft en Support Craft.
Specificatie |
Boarding Craft |
Raiding Craft |
Support Craft |
---|---|---|---|
lengte | 12 meter | 12 meter | 9.5 meter |
breedte | 3.3 meter | 3.3 meter | 3.5 meter |
gewicht | maximaal 8 ton | maximaal 8 ton | maximaal 7 ton |
maximum snelheid | 43 knopen (80 km/uur) | 40 knopen (74 km/uur) | 45 knopen (83 km/uur) |
bereik |
445 kilometer | 370 kilometer | 500 kilometer |
vermogen | 2 x 370 pk | 2 x 435 pk | 2 x 370 pk |
voortstuwing | 2 x stern (hek) drive | 2 x waterjet | 2 x stern (hek) drive |
Verdeling
Van de Boarding Crafts worden er 8 ingezet als onderscheppingsvaartuig aan boord van de Hollandklasse (2 per patrouilleschip). Ook gebruiken de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) van het Korps Mariniers FRISCS voor wereldwijde specialistische amfibische operaties.
De Raiding Crafts worden gebruikt voor amfibische landingen en patrouilles en operaties in riviergebied (riverine).
De vaartuigen zijn voor dergelijke opdrachten inzetbaar vanaf de patrouilleschepen, de amfibische transportschepen. 12 Support Crafts zijn bestemd voor het Caribisch gebied. Hier kunnen ze optreden met het ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan. Ook ondersteunt de FRISC bij kustwachttaken, zoals patrouilletaken en drugsbestrijding.
Bemanning
De bemanning van de FRISC bestaat uit een bestuurder en een navigator. Die laatste vertelt de bestuurder tijdens het varen waar hij heen moet en bedient de radio. De FRISC kan een team van maximaal 8 personen meenemen.
Inzet
In 2012 zijn 4 FRISC’s voor het eerst operationeel ingezet voor boardings en bescherming van de scheepvaart tijdens de antipiraterijmissie Ocean Shield rond Somalië. Dit gebeurde vanaf Zr.Ms. Rotterdam. De FRISC’s hielpen bij de bevrijding van een gekaapte vissersboot op 13 augustus 2012.
Vanaf dat moment zijn de FRISC’s betrokken geweest bij allerlei typen inzet. Bijvoorbeeld bij nationale operaties, zoals de terreuraanslag in Utrecht in maart 2019. Maar ook internationaal in tal van drugsbestrijdingsoperaties in het Caribisch gebied. De FRISC’s worden daarbij gelanceerd vanaf het stationsschip en gebruikt voor achtervolging en boarding van de go-fasts. Maar ook zijn de snelle vaartuigen ingezet bij noodhulpmissies zoals de Bahama’s na orkaan Dorian (2019) en Haïti na een aardbeving (2021).
Vervanging
Een deel van de FRISC’s wordt vervangen vanaf 2024. De opvolger van de FRISC is de Future Fast Interceptor (FFI). Met de FFI krijgt de krijgsmacht een flinke upgrade. Het vaartuig heeft bijvoorbeeld meer bereik dan de FRISC. Ook wordt onderzocht of hybride aandrijving mogelijk is. Dat is van belang om het motorgeluid aanzienlijk te kunnen beperken. Ook zal het nieuwe vaartuig meer schokbestendig zijn.