Multifunctionele havenvaartuigen
De marine heeft 3 multifunctionele havenvaartuigen: de Nieuwediep (Y8006), de Marsdiep (Y8007) en de Landtdiep (Y8008). De voormalige patrouillevaartuigen van de marechaussee worden bij de marine voor uiteenlopende taken ingezet.
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
De multifunctionele havenvaartuigen hebben de volgende taken:
- zeemanschappelijke oefeningen
- patrouillevaren
- opleiden
- rondvaarten
- algemene ondersteuning
De 3 multifunctionele havenvaartuigen zijn gebouwd als Damen Stan Patrol 2005 bij Damen Gorinchem. Oorspronkelijk zijn de schepen ontworpen voor toezicht, controle en surveillancetaken van zeeschepen, binnen- en recreatievaart op rivieren en kustwateren. Vanwege nieuwe plannen rond de maritieme grensbewaking verving de marechaussee haar zeegaande patrouillevaartuigen door kleinere vaartuigen. Vanaf januari 2014 stelde de marechaussee de schepen gefaseerd uit dienst.
De marine zocht juist naar vervanging van de Nieuwediep (Y8005) en de commandantssloep Jonge Prins. Ook was capaciteit nodig voor de beroepspraktijkvorming van VeVa-leerlingen. Zo kwamen de voormalige marechausseevaartuigen in beeld.
Bouwjaar | Oude KMar-registratie | Oude KMar-naam | Overnamedata | Marinenaam | Marineregistratie |
---|---|---|---|---|---|
2004 | RV160 | Drechtsteden | november 2013 | Nieuwediep | Y8006 |
2007 | RV161 | Kattenburg | oktober 2015 | Marsdiep | Y8007 |
2006 | RV162 | Wycker Meer | november 2015 | Landtdiep | Y8008 |
Specificaties
- gebouwd als: Damen Stan Patrol 2005
- bemanning: 2 + 10 opstappers
- lengte: 19,80 meter
- stahoogte (stuurhuis, accommodatie): 2,1 meter
- breedte: 5,45 meter
- vrijboord: 1,15 meter
- waterverplaatsing (leeg): circa 37 ton
- gross tonnage (totale volume): 50 ton
- materiaal: aluminium
- thuishaven en vaargebied: Den Helder en omgeving
- motoren Nieuwediep: 2x MAN D2480LE401
- motoren Landtdiep en Marsdiep: 2x Caterpillar C18 2x651 kW
De aluminium vaartuigen hebben een romp speciaal ontwikkeld voor minimale weerstand en om zo min mogelijk hekgolven te veroorzaken. De vaartuigen worden voortgestuwd door 2 scheepsdieselmotoren. De romp en stootrand zijn zo ontworpen dat tijdens patrouilles gemakkelijk en zonder schade een schip langszij kan komen. De dekhoogte (vrijboord) is zo laag mogelijk gehouden om gemakkelijk op laag liggende schepen te kunnen overstappen.