NH90-maritieme gevechtshelikopter
De NH90 is in de eerste plaats een maritieme (gevechts)helikopter die kan opereren vanaf patrouilleschepen en luchtverdedigings- en commandofregatten. Defensie gebruikt het toestel ook als transporthelikopter boven land of vanaf amfibische transportschepen en het Joint logistic Support Ship Karel Doorman. Bijvoorbeeld voor het afzetten van special forces, zoals boarding teams.
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
Lees ook: Defensie vergroot veiligheid van helikopters met betere zelfbescherming (21 mei 2024) en Defensie neemt NH90-maritieme gevechtshelikopters onder handen (19 december 2023)
Taken
De NH90 kan vanaf marineschepen worden ingezet voor onderzeebootbestrijding. Hiervoor heeft het de HELRAS en kan het toestel worden uitgerust met 2 torpedo’s (zie onderaan de pagina de link naar het artikel 'Een next level experience' uit het magazine Alle Hens). De helikopter wordt verder ingezet voor:
- oppervlakte-oorlogvoering (in kaart brengen van (vijandelijke) schepen);
- opsporing en reddingsacties;
- kustwachttaken (het onderscheppen van drugstransport in het Caribisch gebied);
- bevoorrading van schepen;
- troepentransport (gespecificeerd in transport tussen schip en land).
Specificaties
- fabrikant: NHIndustries
- aantal: 19
- type: NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter)
- lengte: 19,56 meter
- breedte: 5,30 meter
- rotordiameter: 16,30 meter
- maximaal gewicht: 11.000 kilo
- motoren: 2 Rolls-Royce Turboméca RTM322
- maximum snelheid: 260 kilometer per uur
- kruissnelheid (snelheid waarbij het toestel de meeste kilometers aflegt met zo min mogelijk brandstof): 215 kilometer per uur
- vliegbereik: 800 kilometer
- kleur: lichtgrijs
- bemanning: 2 tot 4, samenstelling en aantal afhankelijk van de missie
- bewapening: 2 Mark 46-torpedo’s, 2 MAG-middelzwaar machinegeweren of 2 M2-zwaar machinegeweren
- sensoren: HELRAS (helicopter long range active sonar), European Navy Radar (360 graden oppervlakte radar), FLIR (forward looking infra-red), sonarboeien, ESM (electronic support measure)
Video: NH90-maritieme gevechtshelikopter
De NH90-maritieme gevechtshelikopter: extra oren, ogen en tanden voor marineschepen. De NH90 opereert voornamelijk boven zee en in kustgebieden vanaf marineschepen. En vormt vanuit de lucht een onmisbare toevoeging aan de capaciteiten van een marineschip. De helikopter is inzetbaar tot het hoogste geweldsniveau, zorgt voor extra gevechtskracht tegen andere oppervlakteschepen en kan onderzeeboten detecteren en aanvallen. De NH90 voert verkenningsvluchten uit, redt levens van drenkelingen op zee en vervoert mariniers voor verdere operaties aan land of het boarden van een verdacht schip.
Met hoogwaardige radar, sonar en infraroodsystemen vergroot de NH90 het blikveld van marineschepen en kan zo op grote afstanden mogelijke dreigingen identificeren en volgen. Dreigingen vanuit de lucht, vanaf het water of van onder water. Dag en nacht. Onder alle weersomstandigheden. Met verschillende machinegeweren en Mark 46-torpedo's beschikt de helikopter over krachtige wapens tegen verschillende vormen van dreiging. De maritieme NH90-helikopter maakt onlosmakelijk deel uit van de wapensystemen aan boord van marineschepen. En blijft daardoor ook de komende jaren waardevol voor operaties op en vanuit zee.
Vloot
Defensie heeft 19 NH90-maritieme gevechtshelikopters. Afhankelijk van de gewenste rol worden de helikopters uitgerust met de benodigde apparatuur. De NH90’s zijn te voorzien van een sonar en 1 of 2 sensor operator stations waarmee ze optimaal inzetbaar zijn voor de maritieme gevechtstaak.
Voor het uitvoeren van de transporttaak is het mogelijk om onder meer de sonar en het control station van de sensor operator te verwijderen. Dit levert ruimte en gewichtsbesparing op, wat de mogelijkheid biedt om stoelen in te bouwen. De helikopter kan 14 passagiers of 6 liggende patiënten vervoeren. Voor het optreden boven land kan het toestel worden voorzien van een raketwaarschuwingssysteem.
Sensoren
De NH90 kenmerkt zich door een samenhangend missiesysteem. Dit omvat verschillende geavanceerde sensoren. Dankzij de radar (de ronde schijf aan de onderkant) en de sonar kan de bemanning over grote afstand zowel boven als onder water kijken. Onder meer de warmtebeeldapparatuur (FLIR) maakt het mogelijk om ook taken uit te voeren bij slecht weer, slecht zicht of in het donker. Ook kan de bemanning dankzij de FLIR doelen die op grote afstand zijn gevonden, met de radar visueel identificeren.
Internationaal project
De NH90 is ontstaan uit het idee om een gezamenlijke NAVO-helikopter te ontwikkelen. 4 bedrijven en 6 landen waren betrokken bij de ontwikkeling: Leonardo-Helicopters (voorheen AgustaWestland), Airbus-Helicopters (voorheen Eurocopter) en Fokker uit Nederland. In 2001 voegde Portugal zich bij het project, gevolgd door België in 2006.
Modernisering
Om de NH90 ook in de toekomst operationeel te houden, is het belangrijk dat de toestellen worden gemoderniseerd. Dit is van belang gezien de internationale veiligheidssituatie waarbij dreigingen niet alleen in aantal toenemen, maar ook in soort en complexiteit. De landen die over de NH90 beschikken, stelden samen de behoefte op voor een zogenoemde midlife update (MLU).
De MLU voor de eerste NH90's staat gepland voor 2027, waarna ze waarschijnlijk weer zo’n 15 jaar meekunnen. De toestellen krijgen een volledige upgrade van de software. Ook worden de sensoren en navigatie- en communicatiemiddelen gemoderniseerd. Verouderde systemen worden vervangen of krijgen een update naar de laatste standaard.
Inzet
De NH90-maritieme gevechtshelikopters worden vrijwel het hele jaar door ingezet in binnen- en buitenland. Ze gaan vaak voor een langere periode mee aan boord van een van de schepen van de Koninklijke Marine. Zo wordt de NH90 in het Caribisch gebied veel gebruikt voor het uitvoeren van kustwachttaken en anti-drugs operaties. Ook leveren de helikopters een bijdrage aan de permanente vlootverbanden van de NAVO, zoals de Standing NATO Maritime Group (SNMG1). Daarnaast is de helikopter voor een lange tijd ingezet bij missies in Somalië en de Straat van Hormuz.
2013: Somalië
In 2013 werd de NH90 ingezet bij de antipiraterijmissie Atalanta in de Golf van Aden. De helikopter was gestationeerd aan boord van marineschip Hr. Ms. De Ruyter. Het toestel werd ingezet ter ondersteuning van boarding-operaties, het verlenen van vuursteun, voor zoek- en reddingsacties en medische evacuaties.
2020: Straat van Hormuz
In 2020 heeft de NH90 een bijdrage geleverd aan de missie Agenor, de militaire tak van de Europese missie EMASOH (European-led Maritime Awareness in the Strait of Hormuz) in de Straat van Hormuz. De helikopter was hierbij gestationeerd aan boord van luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. De Ruyter. De missie was gericht op het in kaart brengen van de maritieme veiligheidssituatie in het zeegebied. De NH90 hielp vanuit de lucht mee met het observeren van de Straat van Hormuz en aangrenzende zeeën.
Noodhulp
De NH90 is samen met schepen van de Koninklijke Marine meermaals ingezet voor het verlenen van noodhulp. Zo voerde een NH90 in 2017 verkenningsvluchten uit om de schade van orkaan Irma op Sint Maarten in kaart te brengen. In de opeenvolgende weken werden goederen naar het getroffen gebied gebracht en slachtoffers geëvacueerd. Ook in 2021 leverde een NH90 aan boord van de Zr.Ms. Holland noodhulp aan het door een aardbeving getroffen Haïti.
Stationering
De 19 NH90’s zijn gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy en vallen onder het Defensie Helikopter Commando. Daarnaast zijn er regelmatig voor langere tijd 1 of meerdere NH90’s inclusief bemanning gestationeerd op schepen van de Koninklijke Marine.