Defensie neemt NH90-maritieme gevechtshelikopters onder handen
Defensie gaat alle 19 NH90-maritieme gevechtshelikopters flink moderniseren. Deze zogenoemde midlife update (MLU) is nodig om het wapensysteem inzetbaar en voor de toekomst operationeel relevant te houden. Als onderdeel daarvan wordt ook het nieuwe datalink systeem Link-22 ingevoerd. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.
De krijgsmacht gebruikt de NH90 sinds 2010. Over 2 jaar zit de helikopter op de helft van zijn geplande levensduur. Verschillende systemen stammen uit de jaren ‘90 en zijn inmiddels verouderd.
Defensie zet de NH90 vooral in voor het opbouwen van een maritieme omgevingsbeeld van een vlootverband, voor onderzeebootbestrijding en voor amfibisch transport. De helikopter kan met sensoren grote hoeveelheden data verzamelen en ‘real time’ delen met andere eenheden. Vanwege de ongeëvenaarde kwaliteiten van dit toestel is er vooralsnog geen gelijkwaardig werkbaar alternatief beschikbaar.
Wat houdt de update in?
De focus van de MLU ligt op het toekomstbestendig maken van de missiesystemen van de NH90. Daarbij wordt zowel de hardware als de software van de toestellen aangepast. De modernisering voorziet onder meer in nieuwe communicatieapparatuur, een verbeterd sonarsysteem en de integratie van de nieuwe MK54-torpedo. Deze gaat de marine nog in gebruik nemen. Daarnaast wordt de elektromagnetische surveillance- en verzamelapparatuur verbeterd. Aanpassing van ondersteunende systemen behoort ook tot het moderniseringspakket. Het gaat daarbij om trainingsmiddelen en simulatoren, waaronder het plannings- en analysesysteem voor missies en testapparatuur.
Een belangrijk onderdeel van deze update is de vervanging van het tactische datalink systeem. Het huidige datalink systeem Link 11 is sterk verouderd en wordt op termijn buiten gebruik gesteld. De vervanger is Link 22, die ook NAVO-partners in gebruik nemen. Link 22 heeft veel meer mogelijkheden en is beter te beveiligen. Dit systeem is nodig om de grote hoeveelheden data die de NH90 verzamelt met andere vliegende en varende eenheden te kunnen delen.
Europese samenwerking
De NH90-helikopter is voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Europese landen als klant en bedrijven als leverancier. Ook de Nederlandse industrie neemt daaraan deel. Nederland ondertekent de overeenkomst voor de MLU van de maritieme versie van de helikopter samen met België, Duitsland en Italië. De werkzaamheden voor de modernisering gebeuren zoveel mogelijk in Nederland, zowel door defensiepersoneel als door de Nederlandse industrie. Hierdoor heeft Defensie meer invloed op de planning en de doorlooptijden.
De eerste NH90’s worden naar verwachting vanaf 2028 gemoderniseerd en gaan naar verwachting weer zo’n 15 jaar mee.