Helikopterlandingsplaatsen

Er is steeds meer vraag naar helikopteroperaties. Defensie heeft daarom meer helikopterlandingsplaatsen nodig. En wil de landingsplaatsen die ze al heeft meer gaan gebruiken.

Oefenen met landen en opstijgen

Op helikopterlandingsplaatsen kunnen transporthelikopters oefenen met landen en opstijgen. Het is belangrijk dat ze dit kunnen oefenen in verschillende weersomstandigheden en in verschillende omgevingen, zoals zandvlakten, verstedelijkt gebied en kustgebieden. Defensieonderdelen oefenen er samen het vervoer van personeel en materieel via de lucht onder extreme omstandigheden zoals vijandelijke dreiging slechte weersomstandigheden of in gevaarlijk terrein door bijvoorbeeld opstuivend zand.

Locatie-eisen

Bij de keuze voor een locatie wordt gelet op:

  • Een training moet worden uitgevoerd binnen een 2 uur durende vlucht vanaf een helikopterbasis, zoals Gilze-Rijen, De Kooy en Deelen.
  • Flexibel gebruik. Dus zonder vaste coördinaten, maar meer mogelijkheden binnen een groter (oefen)gebied. En tot 24.000 meer vliegbewegingen.
  • Geschikt voor operaties in zandvlakten, verstedelijkt gebied en kustgebieden.
  • Binnen of dichtbij laagvlieggebieden.

De opties

Defensie maakte 15 december 2023 bekend welke ruimte ze in Nederland nodig heeft. Daar kwamen ruim 2.200 reacties op binnen. De volledige reactie van Defensie daarop is terug te vinden in de Nota van Antwoord. Defensie past hiermee het onderzoek naar geschikte locaties aan. Ook kunt u in de Nota van Reactie lezen of er naar aanleiding van de informatiebijeenkomsten iets is toegevoegd aan het onderzoek.

Opties die worden onderzocht

  • Meer gebruik maken van bestaande helikopterlandingsplaatsen.
  • Meer gebruik maken van bestaande helikopterlandingsplaatsen. En uitbreiding van helikopterlandingsplaatsen op bestaande militaire oefenterreinen binnen 60 kilometer van Gilze-Rijen, Deelen, De Kooy, Schaarsbergen, Assen, Roosendaal en Nieuw Milligen.

Uitbreiding onderzoek

  • De invloed op andere luchtruimgebruikers in de omgeving.
  • De invloed op archeologische waarden.

Veranderingen voor de omgeving

De helikopterlandingsplaatsen kunnen effecten hebben op de natuur en omwonenden. Deze worden onderzocht via een onafhankelijke milieueffectrapportage, dat onder andere de gevolgen voor planten, dieren, lucht, bodem, water, gezondheid, veiligheid, verkeer en geluid in kaart brengt. Deze gevolgen kunnen zowel positief als negatief uitpakken.

Als de landingsplaatsen in uw omgeving komen, kan dat gevolgen voor u hebben. Daarom is uw betrokkenheid belangrijk en luistert Defensie naar uw opmerkingen. Als het nodig is start Defensie op een later moment een regeling voor schadevergoeding. Op deze zogeheten nadeelcompensatie heeft u nu nog geen recht.

Video: uitleg ruimte voor helikopterlandingsplaatsen

NPRD-proces

Op dit moment is de onderzoeksfase bezig. Wanneer in 2025 het ontwerp van de Nationale Beleidsvisie NPRD (Nationaal Programma Ruimte voor Defensie) is vastgesteld, kunt u deze weer inzien en erop reageren (zienswijze indienen). Wilt u weten waar Defensie is in het proces? Bekijk dan de Tijdlijn voor de meest actuele stand van zaken.

Informatiebijeenkomsten

In het najaar van 2024 organiseert Defensie nog een aantal informatiebijeenkomsten voor specifieke ruimtebehoeften en voor nieuw toegevoegde onderzoekslocaties. Wilt u weten wanneer er informatiebijeenkomsten bij u in de buurt zijn? Kijk dan op de pagina Informatiebijeenkomsten.

Contactmogelijkheden

Voor vragen over het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie kunt u het contactformulier op de contactpagina invullen of mailen naar ruimtevragen.defensie@mindef.nl.